söndag 9 december 2012

Ettårskalas och vinterlyx

Hej!

Nu sover barnen och lugnet har lagt sig här hemma efter en intensiv helg. Vi har nämligen firat i dagarna två, lilla Kerstin som i torsdags fyllde ett år. Det kändes bra att det inte var i år vi skulle åka till förlossningen med tanke på den snöstorm som drog förbi under onsdagen och torsdagen.

Vår lilla tjej har blivit ganska stor nu. Hon har gått från en födelsevikt på 5350 g till en ettåring på 12 kg. Hon har börjat prata lite också med ord som mamma, pappa, titta, tack-tack, tittut, lampa och där. Tänk vilken utveckling, på ett år!! Det är så häftigt.

Just nu sitter jag med röda, hettande kinder och skriver efter kvällens skidtur. Jag invigde skidorna jag fick av maken när jag fyllde år och vilken skidtur det blev...! Trevligt sällskap, perfekt glid, lagom klädd, snötyngda träd och tyst. Ljuvligt! Jag har fördelen att bo cirka en kilometer från ett elljusspår där en väldigt aktiv skidklubb gör ett kanonjobb för att hålla spåren fina.

Igår kväll efter att barnen lagt sig tog jag på mig fjällskidorna för att ge mig ut på åkern här utanför och köra. Men då det blåst mycket så låg snön väldigt ojämnt och det gick inget vidare. Då spårade jag istället på allmänningen utanför tomten och gjorde ett cirka 0,5 km långt spår. Jag körde fyra varv för att få till hyfsat bra spår, en runda som är lättillgänglig för barnen. Hoppas att de nappar.

Idag var det strålande vinterväder med sol och -13 grader. Barnen var ute och byggde vidare på sin snökoja


Stina

Alfred

Kerstin sov gott i vagnen i sin sovsäck

Det är en väldigt aktivitet vid fågelautomaterna om dagen och många olika besökare, till och med en ekorre. Kul!



Vi har en matstation på framsidan och en på baksidan. Då vi har katt så har jag (med tips från en kompis) satt upp kompostgaller under automaterna som skydd för fåglarna när de äter på marken. Det verkar som om de faktiskt upplever sig tryggare innanför gallret och stannar längre tid, ätandes på marken även när ingen katt är i sikte.




Nä, nu börjar klockan bli så där mycket igen och jag tänkte hinna ta en kopp te innan det är läggdags igen. Hade fler vinterbilder men det får bli en annan gång.


Ha det gott! Kram och godnatt!


//ANKAN

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för fina bilder och härlig text. Vintern är härlig när man kan utnyttja den med skidåkning och att barnen får något att leka med och i. Hoppas att Alfred och Stina kommer att åka i spåret du gjorde för dem.
Hoppas att inte gumman tö kommer och tar bort snön.
Rickistanten