fredag 8 juli 2011

Sommar!

Hej!

Ja, våren gick fort och sommaren är nu här i all sin prakt. Jag har semester och det har jag t.o.m. den 15 augusti vilket känns jättelyxigt.

Av olika skäl har det inte skrivits på länge. Det har varit en intensiv men rolig vår på jobbfronten och även fullt upp här hemma som vanligt. Den finfina "nyheten" är att vi också väntar tillökning i början av december då det flyttar in en till liten gullunge här i huset. Början på graviditeten har varit helt annorlunda än de andra två med mycket trötthet och även illamående så det har tärt på krafterna. Men nu är jag i v. 19 och mår bara bra igen och vi är nu bara förväntansfulla. :-)

Sommaren har startat bra och vi har kommit in i en riktigt härlig sommarlunk. Det är varmt och mycket tid spenderas under vårt stora biggaråträd där det är skuggigt och svalt. Trädet är just nu proppat med underbar frukt och vi äter och äter allt vi bara orkar.


Här en plockare, modell mindre, i pyjamasskrud.

Förra helgen var vi på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby vilket jag varmt kan rekommendera om du inte varit där tidigare. Parken var lagom stor, alla byggnader, planteringar och annat var otroligt välskött, det fanns bra med restauranger vilket bidrog till mindre köande etc. Men framför allt var skådespelarna helt fantastiska och väldigt duktiga sångare och improvisatörer.


Stina fick sin efterlängtade Madickenklänning och var väldigt nöjd.

Vi hade hyrt en stuga på Björkbacken. Det var en fräsch stuga och hela området var anpassat för barn vilket gjorde det hela lättsamt för alla föräldrar.


Alfred var väldigt nöjd att komma ut ur bilen när vi kom fram till stugan och jazzade nöjt fram.

De senaste dagarna har varit fyllda av små dagsutflykter. Vi har badat, varit på smultronjakt, kollat in nya lekparker och grejat här hemma. Det är SÅ härligt att ha tid för varandra, hinna aningens mer hemma än var som sker när man jobbar och att ha möjlighet att träffa goda vänner och bekanta som man inte träffar så ofta.


Stina njuter av sommarlovet och lata dagar liggandes på en gren i äppelträdet. Undrar just var var den lilla damen funderar på...?!

På trädgårdfronten har det hänt en del då det stora, nya rabatten fyllts på en hel del även om den inte är färdig ännu. Det har varit ett sant nöje att planera och plantera och flytta och greja.


Här syns bara en liten del och jag ska ta bättre bilder vid annat tillfälle.
Vid entrén så har jag skapat ett litet stenparti med bl.a. murreva, kattfot, taklök och lite annat smått och gott. Därefter har jag en spaljé med luktärtor som igår började blomma. Mmmmm!!
Runt spaljén växer lammöron av "carpet-variant" (de breder bara ut sig sidledes och skjuter inga fröstänglar) som jag gillar. I böjen av den bågformade rabatten har jag fem plantor diamatgräs, flera rudbeckior (flest av rosa men på kanterna finns även vita) samt stjärnflocka. Blå stäppsalvia växer klungvis och runt kanten på hela rabatten har jag planterat en isophäck som fint ramar in och som nu i dagarna börjat blomma. Jag har två stora, vita löjtnatshjärtan, en limegrön alunrot, malva och lite annat smått och gott som jag fyllt ur med.
Det blir mycket vattnande på kvällarna då det var länge sedan det kom regn men trots nyplantering verkar de palla med än så länge.
I den bortre delen av rabatten har jag en kryddhörna med: dill, basilika, gräslök, oregano, vinbärssalvia, åbrodd och timjan. Då är det nära och bra att kunna plocka örter från altanen om man så skulle önska vid matlagning eller under middagen. Jag känner mig riktigt nöjd med starten av mitt rabattprojekt och det ska bli kul att se hur det kommer bli till hösten och till nästa år när allt tagit sig lite bättre och blivit lite tätare...!


Här är Stinas trädgårdsprojekt. En jättesolros som vi det här lagt växt om trädgårdsmästarinnan själv, helt enligt plan.


Rudbeckiorna är nu på g och börjar nu så smått slå ut. Vilken blomsterprakt vi har att vänta!


Igår hann Stina och jag med att vittja vårt smultronställe och vi fick bra med "fångst". Det är verkligen ett riktigt smultronår i år med många och stoooora bär. En finfin sommarbukett med stor blåklocka, rödklöver, gulmåra och prästkrage fick också följa med hem.

Fortsätt att njuta av sommaren och ha det så gott!

God natt!

//ANKAN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Toppen med sommar!
Ses snart hoppas jag, kram från stor-stina!

Anonym sa...

Hej!
TACK för allt fint du skrivit. Stina var jättefin i sin Madickenklänning. Den passar henne precis. Härligt att du/ni har så mycket fint i blomrabatten. Spännande att få se detta på närmare håll.
Jag blir glad att ni har så härliga dagar med lite mera lugn och att ni gör fina dagsutflykter. Det är härligt och smultronglasen såg smarriga ut. Vi längtar efter att få träffas.
Rickistanten