torsdag 25 oktober 2012

Äntligen!



Hej!

I förrgår fick jag äääntligen ner vitlöken (Thermidrome) i jorden. Jag har tänkt att höstplantera vitlök i flera år men av någon anledning så har det aldrig blivit av...?! Något som försvårar det hela är att man inte kan köpa utsäde i vilken trädgårdsbutik som helst.


 I år beställde jag via nätet på Gardenhome där lökarna kostade 19 kr st. Smidigt att bara kunna klicka hem och få dem levererade i brevlådan utanför.


 Här är det plantering på gång och det är fler i raden intill som redan satts ner ordentligt. Jag följde planteringsinstruktionerna som gavs via hemsidan:

1 st 12-13 klyftor , storlek 60-80 mm i diameter
Utsädesåtgången är ca 2 lökar per m². Detta motsvarar ca 2 kg per 10/m². Med 10 cm plantavstånd går det ca 1 lök per löpmeter.

Plantera så här: Dela löken i klyftor. Klyftorna planteras, med rotändan ner, med 35 – 40 cm radavstånd och 10 – 15 cm avstånd i raden. Plantera så djupt att 4 – 5 cm jord täcker klyftorna.

Lämplig planteringstid är från mitten av september i norra Sverige, mitten av oktober i mellansverige och t.o.m. november i södra Sverige. Om löken planteras för tidigt hinner den växa för mycket redan under hösten vilket kan medföra att den lättare skadas under vintern.

Det var någon minusgrad i morse men jag hoppas att jag inte var ute för sent utan att det blir till att skörda egna härliga vitlökar nästa säsong.

Ha det gott i höstsolen!

Kram kram


/ANKAN 

2 kommentarer:

Inger sa...

Hej Ankan!
Skönt att du hann få ner vitlöken, för nu kommer kylan på allvar.
Ha det bra!

Anonym sa...

Hej!
Härligt när man lyckas med det som man föresats sig. Kram från Rickistanten