Visar inlägg med etikett tulpaner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tulpaner. Visa alla inlägg

torsdag 1 mars 2012

Vårmys i bilder

Hej!

Nu är det en vecka sedan jag och bästa mamma Lena och lilla Kerstin var på Ulriksdal och njöt av blommor, blader, prylar och den fantastiska vegetariska buffén.

Det var strålande solsken på vår dag och vi bjöds på fågelkvitter i varenda buske. När vi gick in i entrén och möttes av det här...


Persikoblom



Julrosor



Ranunkler

...förstärktes känslan ytterligare, ATT NU ÄR VÅREN VERKLIGEN HÄR!



De här söta vaserna för hyacinter fastnade vi för. Av bilden är det svårt att uppfatta storleken men de är gjorda för mindre lök som exempelvis pärlhyacint.



Pärlhyacint i minihyacintvas.

På min "villhalista" lägger jag jag till de här:


Myrten i finkruka. Jag har en stor, rosalila sådan kruka som jag och maken fick av mina kollegor i samband med att vi gifte oss och den tycker jag så mycket om. Men skulle kunna tänka mig en vit också och den här var något mindre och väldigt fin.


Den här vasen har jag visat på bloggen tidigare under "vill-ha-rubrik". Att de nu skyltade den med stjärnflocka som är en av mina favoritblommor gjorde inte vill-ha-begäret mindre. :-)


Så till tulpanavdelningen med sortutställning och självplock.


Kul med utställning där tulpanerna namnges.



Självplock. Jag passade på att klämma lite försiktigt på dem för att få njuta av tulpaners obeskrivligt härliga knirrknarrande ljud.



Bästa mamma Lena i ett tulpanhav.


Så var det dags för lunch och den vegetariska buffén.


Tyvärr presenteras ju inte dofterna via bloggen och även de för ögat härliga upplevelserna av buffén gör sig inte rättvisa här.



Gott!



St Paula fanns det i mängder i växthusen för försäljning. Pelargonerna var fortfarande på tillväxt då det fortfarande är tidigt på säsongen men snart kan vi åka dit igen för pelargonshoppning.



Lilla Kerstin skötte sig utmärkt och det var många som kom och småpratade med lilltjejen som låg med sina små sprattlande ben i vagnen.

Idag är det mulet här och några plusgrader här hemma. Igår beskar jag päronträdet och äppelträdet. Det börjar smälta bort mer och mer is och snö i trädgården och det är kul att se växterna titta fram. Snart dags att rensa ogräs, gräva och jordförbättra. Det kliar i fingrarna!

Ha en bra dag!

Kram ANKAN

söndag 20 februari 2011

Diverse 2011

Hej!

Nu har det nästan gått två månader sedan jag skrev senast, två månader in på det nya året. Det är mycket som har hunnit hända. Den 10 januari återgick jag till arbetet igen efter 11 månaders intensiv och härlig föräldraledighet med vår "nye" lille kamrat Alfred.


Jonas tog samtidigt vid på hemmafronten och nu ska han vara pappaledig fram till hösten då det är dags för inskolning på dagis. Tiden går fort, lite för fort om du frågar mig..!

Jag har haft en lite dålig jobbstart då jag efter en vecka ramlade ute på isen och bröt armen, HÖGERARMEN och ja, jag är högerhänt. Jag var sjukskriven en vecka, jobbade två dagar och därefter låg hela familjen i magsjuka. Burr!

Förra helgen var det kalas för Alfred (och för mig som snart också fyller) som fyllde 1 år på söndagen. Jättemysigt och många på besök för att uppvakta lilleman och mig. En fördel med att fylla år i tulpantid är alla knirrknarriga tulpaner i alla de färger och former. Dessa har vi kunnat njuta av hela veckan. Mmmm!


Detta "konstverk" bjussar jag på. Bilden togs i morse av en av födelsedagstulpanerna. Lång slutartid och lite darrig på hand...voila! ;-)

Nu är vi äntligen friska hela gänget och vi har haft en jätteskön helg med lagom balans mellan nytta och nöje. Det brukar vara ganska svårt att få till tycker jag då viljan ofta är större än orken. Vi har bland annat fått upp persiennerna i vardagsrummet vilket blev jättebra. Nu när solen börjar bli starkare är det verkligen välbehövligt att kunna täcka för, för att undvika bastukänslan här hemma.
Det har varit helt fantastiskt vinterväder nu i helgen. Väldigt kallt med temperatur på -23 C på morgonen men med strålande solsken ökar temperaturen fort.


Så här fint var det i morse. Tog med mig hundarna och vi gav oss ut på fältet bakom huset.



En hare hade hunnit före oss...!



Och sen kom en Tiger...



...och en Vilde.

Igår åkte jag till handelsträdgården för att köpa såjord och pelargonjord för sådd och omplantering. Tyvärr hade jag inte riktigt koll på klockan där på eftermiddagen så de hade tyvärr hunnit stänga för dagen. Det får plantering nästa helg istället.

Jag har kikat i vivaras katalog och kollat in växterna där. Jag har aldrig handlat växter hos dem tidigare men blev lite sugen att prova. Någon annan som har erfarenhet av dem på växtfronten?
Jag blev sugen på jätteverbenan, kattfot, humle och myskmadra. Vad har ni för planer inför den kommande säsongen?

Nä, nu börjar klockan bli mycket och jag trött. Tidig morgon väntar imorgon!





Ha en bra vecka!

Kram och godnatt

ANKAN