lördag 3 januari 2009

Hjälp jag har fått dille...

...på islyktor!!

Det finns ingen hejd...de produceras i långa banor och just nu finns det fyra stycken på framsidan och en stor lykta på baksidan. Hur skall detta sluta?
Men oj, vad fina de är på kvällen när de lyser. Jag njuter lite löjligt mycket av deras vackra sken i mörkret och måste springa och kika på dem i fönstret lite titt som tätt. Och den ena är inte den andra lik...!

Här är det -6,5 grader idag och lika frostigt och härligt som tidigare dagar. Igår kom det faktiskt några snöflingor på kvällen och de pratade på vädret om att det nog kunde komma några fler idag. Mulet är det till skillnad från de andra dagarna så det finns hopp om snö!

Hundarna njuter för fullt dessa dagar (när det inte smäller vill säga). De blir så pigga och extra lekfulla och racar gärna här ute på fälten. Matte njuter. När vi kommer in är de trötta och nöjda och ligger och "knorrar" av trötthet. Katterna söker sig helst till värmen. De ligger på fönsterbrädan med något ben dinglandes utanför och tar emot värmen som stiger upp. De ligger och "nyårschillar" som min kära brorsdotter skulle ha uttryckt det...!

Ha det gott!

Kram

ANKAN

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det är lätt att få lite dille på det som är fint och härligt att göra. Förstår att det är fint på kvällen när du tänder lyktorna. Du kanske får namnet, du vet hon med islyktorna, av andra som passerar ert hus. Men det kan du kosta på dig!
Hoppas att kylan håller i sig och att det kommer mera snö.
Lena

Monica sa...

Jamen, det är ju så fint med islyktor. Is "dillet" går nog över så småningom ... och så kommer det nåt nytt att få "dille" på :)
Tjingeling
Monica

ANKAN sa...

Till Monika: Ja, du har helt rätt. Det är lätt att få lite dille både på det ena och det andra när man tycker det är kul med trädgård.
Tänk så mycket dille våren kommer bringa..!

Ha en fin kväll!

Kram ANKAN

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack för fina ord på min blogg. Jag blev så sugen på att göra islyktor - det var flera år sen sist, men nu har de lovat minusgrader flera dagar på raken så nu ska det bli av!
Eva

Annika Christensen sa...

Låter fint!
Jag håller på att frysa in alla gamla hyacinter.
Kul och hitta hit. Kom via Evas blogg.
Ha det gott
Annika

ANKAN sa...

Till Eva: Kul att kunna inspirera! Hoppas lyktorna blev fina! Jag har länkat till dig, så hittar jag lättare vid nästa besök.

Varma hälsningar

//ANKAN

Njut i din trädgård sa...

Ja islyktor kan man inte få för många av!!! Ju fler desto bättre! Åh det måste vara fantastiskt fint hos dig, nu är det ju så mörkt och frostigt!!!