Visar inlägg med etikett hundar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hundar. Visa alla inlägg

lördag 10 oktober 2009

Härliga höst!

Hej!

Den här helgen har jag längtat efter länge då vi äntligen är hemma hela familjen samtidigt. En extra bonus var att det vädret var fint. Den var -3 grader när vi vaknade, frostiga ruter på bilen och frost i gräset. Jag fick en härlig start på dagen i morse med sällskap av Tiger och Vilde, kameran var med. Jag bjuder på lite gott och blandat från vår morgontur visat i "promenadordning". Hoppas du vill promenera med oss...?!


Vi startade upp i skogen...


...och stannade till i denna lilla fin glänta precis då solen bröt igenom mellan träden.



Vi fortsatte ut på den frostbeklädda vallen.


Lönnen var lika vacker som vanligt på hösten...


och visade även upp livskraftiga knoppar med en påminnelse om den kommande våren.


Tiger uppskattade det frostiga gräset på vallen till max. Häng med och njut!


Lite hit...


och lite dit..


och snurra runt en liten bit.


Ahhhh!


När vi passerade skolgården på väg hem fick vi njuta av blomsterprakt i mängder. Väl hemma fick vi även njuta av de sista tappra blommorna i trädgården som stått pall mot ett antal nätter med minusgrader.


Malva


Aster


Kärleksört


I mitten av denna vecka så kom det ett efterlängtat paket till mig, nämligen min beställning av lökar från Odla. Det var spännande att öppna då jag inte helt kom ihåg vad jag beställt...det enda jag kom ihåg var att jag blev väldigt inspirerad när jag satt vid datorn och höll på beställa så det blev lite av varje.


Denna lilla "skattkista" innehåller:

- Tulpan "Elegant Lady"
- Tulpan "Saxatilis"
- Tulpan "Spring Green"
- Allium "Nectaroscordum"
- Allium "Sphaerocephalum
- 40 låga vita (en mix)
- 20 botaniska krokus (kom med som bonus vid beställning över 300 kr.)

Jag har inte satt ner allt ännu men jag fick i allfall ner de lökarna som skulle ner i den nya rabatten.

Mina trogna kamrater Tiger och Vilde kan jag lita på och de gav mig även vid planteringen sällskap/"hjälp".

Det var kirgislöken, honungslökarna och de ljusa tulpanerna som skulle ner i den nya rabatten. Kändes som om det kanske blev lite futtigt i antal men i så fall får jag fylla på nästa säsong. Det är lite svårt att tänka sig blomsterprakten till våren nu och hur det kan tänkas bli...!


Foto: odla.nu

Kanske kommer de resterande lökarna ner i jorden imorgon? Jag har tänkt att gräva bort gräsmatta i en cirkel runt en syrenbuske och under rosenapeln. Där kan lökar få starta upp till våren innan jag hittar någon fin marktäckare att sätta ner.


Ha det gott!


Kram, kram

//ANKAN

torsdag 18 juni 2009

Glad midsommar!

Hej!

Nu ska jag snart iväg till frissan och sedan är det hem och packa som gäller. När det är klart ska jag upp till dagis och hämta lill-Stintan, packa in hundar och barn i bilen och därefter är det midsommar på landet som gäller.

Mina föräldrar har stuga i Långsand, vid kusten i Älvkarleby kommun. De köpte stället samma år som jag föddes och detta blir en i raden av många mysiga midsommarfiranden som jag upplevt där uppe. Härligt att kunna ge Stina samma fina minnen!



Tyvärr blir Jonas hemma då den polisiära verksamheten måste fungera även om det är midsommar...!

Jag önskar alla en riktigt fin midsommar!

Stor varm sommarkram

//ANKAN

lördag 23 maj 2009

En trädgårdsdröm har gått i uppfyllelse!

Hej!

Nu ligger Stina och sover efter ett mysigt och intensivt besök hos vår "våra vänner i skogen". Där finns det stora ytor att springa på, färgglada Skånska blommehöns att mata + en liten Sture på 6 månader vars gåstol man kan låna och låtsas vara bäbis igen. Jättekul! Hundarna sprang lösa ute på den inhägnade tomten och hade det toppen, nu är de trötta och tillfreds. Även ett litet spår hann vi gå med Vilde. Fyra apporter av fyra möjliga hittade. Kul!

I övrigt denna helg så har den mesta energin gått åt till att gräva, jordförbättra och få ner häckplantor i jorden. Och nu äntligen står vår finfina, 14 m långa avenbokshäck på plats. En trädgårdsdröm har för mig därmed gått i uppfyllelse! Jag tycker att avenbok är så ljuvligt vackert med sin skira grönska på våren och den är även tjusig med sina bruna, vissnade, tufsiga löv på vintern.



Noggrant förarbete av både stora och små. Det är fint när man kan hjälpas åt. När vi stod där och grävde märkte Jonas att de piper i en av våra holkar och snabbt märker vi att den är bebodd. OOOO så kul! Ett talgoxpar delade fint på bördan att försöka serva sina hungriga små ungar och...


flög in...



och ut gång, på gång, på gång, på gång.

Trots att vi stod och försökte hacka oss igenom torr, cementartad lerjord så kunde vi ändå konstatera att vi var glada för att vi gjode det och inte var ett talgoxpar som nyss fått ungar...för hjälp vilket slit. Riktigt imponerande!
Vi tror att de delvis kan ha boat med hundpäls som vi borstat av våra hundar och låtit ligga på allmänningen. Det syns faktiskt något hårstrå på bilden om man kikar riktigt noga. Det har fastnat hår utanpå "holkfasaden". Vi glädjs nu dagligen åt familjelyckan i holken!

Mycket jordförbättring har gått åt för att få till en bra miljö för plantorna. Totalt blev det 50 st säckar à 50 liter vardera, hälften barkmylla och hälften anläggningsjord. Ja, nästa gång köper vi ett lass jord istället för att hålla på att dutta med dyra säckar...det blev denna planterings lilla läropeng. ;-)

Igår kväll jobbade jag ute till kl 22 med att få ner plantorna. Det småregnade samtidigt och det kändes som ett bra klimat att peta ner häckbäbisar i. De taniga små rötterna kräver ständig påfyllnad av vatten för att kunna hålla plantan i god kondition. Trots regnet så hade jag det väldigt mysigt. Jag hade ju sällskap av talgoxfamiljen som inte drog ner på tempot förrän framåt 21-tiden + att göken sjöng hela, hela kvällen. Jättemysigt!


Men under vår helg med mycket pyssel och jobb i trädgården fanns det alltid tid för avbrott och vila. Här är ett exempel på när jag och Stina lade oss för att bara slappa. Skööönt! Det roliga var att när jag nu kikade på bilderna så ser jag att även Tiger i bakgrunden valt samma pose och lagt sig med magen upp i vädret.


Jonas och Stina gjorde andra avbrott i trädgårdsarbetet och gick på "snigeljakt". Det är inte så dramatiskt som det kanske låter för det är inga mördarsniglar det handlar om. Det finns alltså inga saxar inblandade i denna historia...! Nä, denna jakt går ut på att hitta vinbärssnäckor ute på allmänningen, att räkna dem man ser + att sjunga "lilla snigel, akta dig, akta dig, akta dig" för dem. Snigelletarduon följs som vanligt av Rakel.


Imorgon bär det av till Uppsala och till mormor och morfar. Stina skall vara där några timmar när jag skall till en god vän och fixa krukor, blommor och blader till hennes balkong. Det ska bli toppenkul!

Ha det så bra!

Kram

//ANKAN

lördag 16 maj 2009

Härliga dagar!

Hej!

Det har varit hektiska dagar i det sista och det har därför inte blivit mycket bloggat...orken har inte funnits på kvällarna. Men nu efter två härliga (kompade ut i fredags), lediga dagar finns det mer energi.

I fredags hade jag nästan en hel dag ledigt SJÄLV. Underbart!! Jag lämnade Stina på dagis på morgonen och därefter tog jag med mig kameran (utrustad med macroobjektiv) och gav mig ut tillsammans med Vilde och Tiger. Jag gick till en jättevacker skog som ligger ganska nära där vi bor. Hundarna sprang omkring som galningar och hade det mysigt medan jag låg och ålade mig i gräset. Här kommer några smakprov på vad naturen i sin vackraste vårskrud hade att bjuda på:


Asplöv i morgonsol


Slånbärsbuskens blommor gav oss doft och blomsterfyrverkerier!


Vi vandrade vidare och plötsligt färgades berget lila, blått och vitt...där stog en hel styvmorsviolfamilj med hela släkten samlad. Då tänkte jag direkt att, hit ska jag ta mamma Lena en dag då hon är helsåld på styvmorsvioler, Ångermanlands landskapsblomma.

Även vår hund Vilde blev väldigt förtjust i dessa vackra blå och var tvungen att stanna upp ett slag och ta några mellan sina tassar för en närstudie...!



När jag kom hem blev det en hel del trädgårdpyssel. Den sista kogödseln lades ut, en del rensning och borttagning av gamla fröstänglar och kvistar blev gjort. Det känns som om det är en ny tid nu efter bröllopet...det fanns inte så mycket tid över för trädgården innan. Min trogna vän Rakel inspekterade mitt arbete noga från mitten av gräsmattan där jag krattat ihop et hög med kvistar.


Visst ser det mysigt ut...?


Close up!


Idag, lördag åkte vi ut till Biskops-Arnö då Stinas Skogsknoppsgrupp hade träff där denna vecka. Vi fick en helt underbar dag med solsken, blomsterfyllda ekbackar, grillad korv och pigga nyfikna barn. Stina var i högform och utforskade sin omgivning till max. Här kommer några bilder från den turen.

Åååh, hopp! Skogen är en fin, fin lekplats.


Från en liten sten till en STOR sten. Den kan man till och med göra "hoppsasteg" på och visade Stina. Hon skrattade hysteriskt av stolthet när hon kom på att hon var så stor och mamma och pappa så små när vi stod bredvid stenen.


Det gick även bra att lägga sig och kika över kanten...!


Killekill med en mandelblom under näsan på mamma. Ja, "jag bjuder" på denna bild med mina stora uppspärrade näsborrar.


Alla "skogsknoppar" i gruppen fick ett tygmärke att sätta på ryggsäcken av fröken. Stina blev jätteglad och stolt och tyckte att det gott var värt både en och två och tre och fyra pussar. Det var ju så fint. :-)

Detta var lite om vår helg. Imorgon ska jag träffa mina kära, kära vänner Karin, Lotta och Emma för ett besök med mycket fika på Alsta Trädgårdar utanför Örsundsbo. Jag har bara varit där vintertid tidigare men det skall bli kul att se vad de har att erbjuda denna säsong.

På återseende! Tack och godnatt!

Kram

//Ankan


Ps. Tack snälla söta för alla bröllopsgrattishälsningar till oss! Det värmer mycket! Kram på er! Ds.

lördag 3 januari 2009

Hjälp jag har fått dille...

...på islyktor!!

Det finns ingen hejd...de produceras i långa banor och just nu finns det fyra stycken på framsidan och en stor lykta på baksidan. Hur skall detta sluta?
Men oj, vad fina de är på kvällen när de lyser. Jag njuter lite löjligt mycket av deras vackra sken i mörkret och måste springa och kika på dem i fönstret lite titt som tätt. Och den ena är inte den andra lik...!

Här är det -6,5 grader idag och lika frostigt och härligt som tidigare dagar. Igår kom det faktiskt några snöflingor på kvällen och de pratade på vädret om att det nog kunde komma några fler idag. Mulet är det till skillnad från de andra dagarna så det finns hopp om snö!

Hundarna njuter för fullt dessa dagar (när det inte smäller vill säga). De blir så pigga och extra lekfulla och racar gärna här ute på fälten. Matte njuter. När vi kommer in är de trötta och nöjda och ligger och "knorrar" av trötthet. Katterna söker sig helst till värmen. De ligger på fönsterbrädan med något ben dinglandes utanför och tar emot värmen som stiger upp. De ligger och "nyårschillar" som min kära brorsdotter skulle ha uttryckt det...!

Ha det gott!

Kram

ANKAN

måndag 3 november 2008

Tredje gången gillt...!

Hej!
Nu är första arbetsdagen avverkad efter en härlig långhelg. Jag passade på att kompa ut de fyra timmarna jag skulle ha jobbat i fredags. Ja, denna helg kom kylan på riktigt och i fredags kom det t.o.m. lite blötsnö. Natten mellan fredagen och lördagen hade vi hela -6,7. Det är då jag tittar ut över trädgården som är täckt av tjock frost och njuter av allt fluff runt buskar och i rabatter. Det ser liksom alldeles varmt och mysigt ut runt alla växter, som att de sover där under...!
När jag vaknade på söndagen tog jag på mig "hundkläder" direkt, tog ett stort äpple med mig och två förväntansfulla tjejer. Det var frostigt, soligt och klarblå himmel ute. Ni kan tänka er hur frukosten smakade när jag kom in igen efter en dryg timmes promenad...nybryggt kaffe och en ostsmörgås. Mmmmm!

Vilde och Tiger
Helgen har dock inneburit en del frustration, i allfall för min sambo. Som sagt gillrades fällan på nytt efter en första fritagning av vår hemlige gäst Kurt. I lördags var jordnötter och allt kokosfett som han hade som lockbete borta, detta utan att fällan lösts ut. Detta upprepade sig även på söndag morgon och vi förstod att vi hade med en listig en att göra...! Men så i morse, efter att fällan gillrats en tredje gång så satt hon där, vår andra besökare, en listig liten dam som slutligen fick namnet Mimmi.


Detta har inneburit ytterligare en fritagningsaktion idag nere vid Åbergs muséum(www.abergsmuseum.se).

Full fart ut i det fria. :-)


Denna plats är förutom ett bra ställe att släppa små söta möss vid även ett utmärkt utflyktsmål, speciellt för barn. Tarzankojan är grym.
Imorgon är det dags för näst sista gången av trädgårdsdesignkursen. Jag har kommit en bra bit på mitt skissande. Jag skall presentera det vid tillfälle. Förresten, är det någon av er som har erfarenhet av Häggmispel...? Det ser just nu ut att bli en sådan i en lite skuggigare del av trädgården.

Ha det bra så länge!

Kram ANKAN