måndag 22 november 2010

Sommar inne och vinter ute


Hej!

Så här somrigt har vi det inne just nu med vinbärssalvian i full blom.
Även denna är ett litet skottfynd från förra höstens resor till Alnarp. Moderplantan var ett riktigt praktexemplar, som en mindre buske i kruka som blommade så här vackert. Själv har jag försökt hela sommaren och klippa och greja för att för att uppnå samma resultat men både den vackra buskformen och blommorna uteblev. Och jag som trodde att man inte kunde få för mycket kärlek...?!



Men där den nu står, lite halvt bortglömd i ett hörn, i torrt inomhus klimat, där trivdes den tydligen och visar nu upp denna ljuvliga blomsterprakt. Jag får nöjda mig att till 50% ha uppnått mitt mål och jobba på formen till sommaren igen.

Utomhus är det riktigt vintrigt då det har snöat hela dagen idag. Jag och dottern + två glada hundar passade på att ge oss ut på äventyr på allmänningen bakom huset när lillebror sov i vagnen på tomten. Ryggsäcken var packad med utflyktslunch i form av ost- och skinksmörgåsar och varm choklad + lite bokstavskex. Vi hoppade på stenar, hängde i grenar och kollade in spår i snön. Det blev ganska fort mest hundspår vi såg...! Vi intog matsäcken på var sin sten innan vi begav oss de 20 metrarna hem igen från vårt äventyr. Innan vi gick in och kollade på film i värmen hann vi både bygga ett prinsesslott av snöklot och Stina hade längdskidpremiär för säsongen med bana runt fruktträden. Mysigt!

Nu ska jag snart gå och lägga mig, extra glad för att jag under eftermiddagen fått veta att den planerade utegruppen på dotterns dagis kommer att bli av med start efter nyår. Spännande!

Kram och godnatt!

//ANKAN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå!
Det var gulligt med blommande krukväxter på vintern.
Ni fångade verkligen dagen och gjorde ett stort äventyr i det lilla, hoppas att flera skall förstå att det är bara "fantasiknappen" som skall slås på för att man skall finna äventyret på nära håll.
Rickistanten

Anonym sa...

Ja du Ankan, det här med plantor är som du vet inte riktigt min grej, men jag sitter just nu och skriver det sista på mitt projektarbete om ett annat ämne du är duktig på: mjölkrobotar. Jag har haft nytta av dina kunskaper så en viss Lundgren ståtar i min referenslista!
/Sofia