onsdag 27 april 2011

NEEEEEEJ!


Hej!

Det som inte fick hända hände tidigt i våras när man för första gången i Sverige hittade rävens dvärgbandmask i Bohuslän. Det är med sorg i hjärtat jag läser Jordbruksverkets senaste pressmeddelande som idag landade i inkorgen.

Dvärgbandmask funnen hos räv i Södermanland

En räv från Södermanland har visat sig vara smittad med rävens dvärgbandmask enligt provsvar från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA. Två fall av dvärgbandmask har tidigare hittats hos rävar i Västra Götaland.
Räven sköts i mars cirka fyra kilometer sydväst om Katrineholm. Den har provtagits vid SVA inom ramen för det nationella övervakningsprogrammet för rävens dvärgbandmask.
Rekommendationer till hundägare: Hundägare vars hundar kan ha kommit i kontakt med eller ätit sork i kommunerna Katrineholm, Vingåker och Finspång bör avmaska sina hundar.

Sedan tidigare gäller denna rekommendation även Uddevalla, Munkedal, Färgelanda och Vänersborgs kommuner.



Källa: sva.se

Mina tankar går till alla somrar med härlig bär- och svampplockning som jag själv upplevt. Ska man våga låta sina egna barn fritt äta bär från ris och buskar eller kommer de bara få uppleva de goda smakerna i upphettad form (dvärgbandmasken klarar inte kokning)...?

Önskar du mer information, gå in på Statens Veterinärmedicinska Anstalts hemsida, www.sva.se


Att sitta i bara nattlinnet på morgonen, på verandatrappan i stugan med filtallriken balanserande i knät kommer jag jag helt säkert uppleva igen. Frågan är om jag vågar ta en stor näve med nyplockade blåbär och smultron och toppa filen med...?

Jag hoppas det!


Kram kram

//ANKAN


2 kommentarer:

Hafen75 sa...

Blä. Inte.kul...

Tant Otteskrufv sa...

Nu säger de ju att det inte är så farligt...man behöver visst inte ens skölja det man plockat? Vad ska man tro?!