Hej!
Tänk att ett helt år har passerat sedan jag skrev senast...! Idag har vi tulpanens dag här igen och det firade jag genom att köpa hem en bukett vid kvällshandlingen. Ljuvligt! Hurra för denna enkla, vackra lilla blomma! Vill du läsa mer, gå in på tulpanguiden genom att klicka här.
Det har varit ett hektiskt år på hemmafronten det senaste året. Har haft mest fokus på familjen, gulliga små barn, vår nya hund Happy och allt annat runt om kring som allt kräver sin tid. När jag inte hunnit så mycket i trädgården över det vanliga så har inte heller suget efter att blogga funnits. Det resulterade i ett helt års paus från skrivandet. Min förhoppning är att komma igen då jag tycker att det är så kul att skriva.
Ha det gott!
//ANKAN
Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg
onsdag 15 januari 2014
lördag 6 december 2008
Planeringsdag i det gröna
Hej!
Tänk att det nu är andra advent. Tiden bara rasar iväg...!

I onsdags hade vi planeringsdag med jobbet. Vi höll till i 4H´s lokaler, Stora Skuggan på norra Djurgården. Det ligger faktiskt i världens första nationalstadspark-ekoparken, vilken är helt klart värd att besöka. Härligt att komma ut i det gröna, till myllan och med djur i vår närhet. Då jag i mitt yrke arbetar med djur eller snarare med utbildning inom djurområdet så är det helt klar upplyftande att lämna kontoret i Sundbybergs asfaltsdjungel och istället uppsöka denna typ av plats. Det ger mycket, tankarna blir friare och inspirationen flödar. Härligt!
Troget vid vår sida hade vi under dagen denna ståtliga kisse vid namn "Skorpan Lejonhjärta".
Ett besök hos getterna hanns också med. Jag gjorde dock misstaget att klia bocken bakom örat i ca en sekund. Detta resulterade i att jag luktade getabock resten av dagen trots handtvätt med tvål och varmvatten. Getterna brunstade så herrn hade tagit på sig sin starkaste och mest intensiva parfym för att imponera. Om någon känns lukten av en get så vet ni var jag menar...! :-)


Det var jättemysigt ställe med mysig miljö och väldigt god mat. Även hundar var välkomna bland borden på entréplan. Det passade bra då en av mina kollegor hade sin hund "Juni" med sig. Hon fick då även chans att hälsa på resturangens vakthund Vickan, som lite kaxigt stod och välkomnade (?) oss på trappen.
Som hundägare uppskattar man även detaljer som detta.
Inte för att det just denna säsong känns som om det är brist på vatten men just på sommaren är det ju oslagbart. Det var inte bara en dunk vatten utan varje jycke liten som stor fick även en egen vattenskål. Heja, heja!

Dagen avslutades i Bergianska trädgården. Det var första gången jag var där och jag kommer garanterat återvända till våren igen. Så jättefin trägård med många mysiga småstigar lite här och var. Jag kommer ta med mig dottern vid nästa besök som kommer att älska alla härliga gångar som t.e.x. i rodedendronlunden.
Nedan är två bilder från den japanska trädgården.


Det blev fort mörkt på eftermiddagen. Den här eken var fantastiskt mäktig där den stod i skymningen.


Tyvärr var det stängt fram till den 1/5 in till växthuset med den stora vackra victoranäckrosen men byggnaden i sig var inte heller så tokig att kika på utifrån. Tänka att ha ett sånt växthus på tomten...kanske lite väl maffigt...?!

Vi besökte istället medelhavsmuséet som var öppet. Det var jättefint och förutom mycket härliga växter så fanns det både café och en liten shop där man kunde köpa vackra kort, trädgårdsböcker, lite smycken och andra fina presentartiklar.
Det är högre luftfuktighet kring medelhavet. Detta innebär en immig lins om man kommer in ifrån en kall och ruggig Sverigevinter. Då kan bildresultatet bli så här:

Oj, nu har klockan blivit jättemycket och jag skall gå och lägga mig. Ha en fin söndag!
Kram och godnatt!
//ANKAN
Tänk att det nu är andra advent. Tiden bara rasar iväg...!

I onsdags hade vi planeringsdag med jobbet. Vi höll till i 4H´s lokaler, Stora Skuggan på norra Djurgården. Det ligger faktiskt i världens första nationalstadspark-ekoparken, vilken är helt klart värd att besöka. Härligt att komma ut i det gröna, till myllan och med djur i vår närhet. Då jag i mitt yrke arbetar med djur eller snarare med utbildning inom djurområdet så är det helt klar upplyftande att lämna kontoret i Sundbybergs asfaltsdjungel och istället uppsöka denna typ av plats. Det ger mycket, tankarna blir friare och inspirationen flödar. Härligt!
Troget vid vår sida hade vi under dagen denna ståtliga kisse vid namn "Skorpan Lejonhjärta".
Ett besök hos getterna hanns också med. Jag gjorde dock misstaget att klia bocken bakom örat i ca en sekund. Detta resulterade i att jag luktade getabock resten av dagen trots handtvätt med tvål och varmvatten. Getterna brunstade så herrn hade tagit på sig sin starkaste och mest intensiva parfym för att imponera. Om någon känns lukten av en get så vet ni var jag menar...! :-)
Så var det dags för lunch. Då åt vi på "Skafferiet" som låg alldeles intill.


Det var jättemysigt ställe med mysig miljö och väldigt god mat. Även hundar var välkomna bland borden på entréplan. Det passade bra då en av mina kollegor hade sin hund "Juni" med sig. Hon fick då även chans att hälsa på resturangens vakthund Vickan, som lite kaxigt stod och välkomnade (?) oss på trappen.
Som hundägare uppskattar man även detaljer som detta.
Inte för att det just denna säsong känns som om det är brist på vatten men just på sommaren är det ju oslagbart. Det var inte bara en dunk vatten utan varje jycke liten som stor fick även en egen vattenskål. Heja, heja!

Dagen avslutades i Bergianska trädgården. Det var första gången jag var där och jag kommer garanterat återvända till våren igen. Så jättefin trägård med många mysiga småstigar lite här och var. Jag kommer ta med mig dottern vid nästa besök som kommer att älska alla härliga gångar som t.e.x. i rodedendronlunden.
Nedan är två bilder från den japanska trädgården.


Det blev fort mörkt på eftermiddagen. Den här eken var fantastiskt mäktig där den stod i skymningen.


Tyvärr var det stängt fram till den 1/5 in till växthuset med den stora vackra victoranäckrosen men byggnaden i sig var inte heller så tokig att kika på utifrån. Tänka att ha ett sånt växthus på tomten...kanske lite väl maffigt...?!

Vi besökte istället medelhavsmuséet som var öppet. Det var jättefint och förutom mycket härliga växter så fanns det både café och en liten shop där man kunde köpa vackra kort, trädgårdsböcker, lite smycken och andra fina presentartiklar.
Det är högre luftfuktighet kring medelhavet. Detta innebär en immig lins om man kommer in ifrån en kall och ruggig Sverigevinter. Då kan bildresultatet bli så här:

Oj, nu har klockan blivit jättemycket och jag skall gå och lägga mig. Ha en fin söndag!
Kram och godnatt!
//ANKAN
Etiketter:
4H,
andra advent,
Bergianska trädgården,
ekopark,
get,
hund,
planeringsdag,
Skafferiet,
Stora skuggan
tisdag 1 juli 2008
Hej!
Nu har jag nyligen kommit in efter spårning med hundarna tillsammans med min vän Stina denna uuuuunderbara julikväll! Sol, vindstilla, böljande spannmålsfält, syrsor som spelar och fåglar som kvittrar...!! Mumma för själen!! Både Vilde (malinois), Tiger (schäfter) och Lystra ("softis") skötte sig galant. Nu har jag två hundar som ligger totalt utslagna, nöjda med dagens aktiviteter samt nyutfodrade, mätta och belåtna. :-)
Här i huset är det full fart om dan då det är mycket att fixa och greja med både inne som ute. Jag vill börja med att visa några bilder på vår lilla midsommartjej som för första gången firade denna genomsvenska tradition. Vi gjorde allt det klassiska med dans runt stången, sill, nypotatis, grillmat, jordgubbar och vaniljglass. Och trots lite feber så orkade "Lill-Stintan" med både handklappningar, små grodorna + att fyra av några breda leenden åt höger och vänster.

Det var inte det lättaste att hitta ett stort rabarberblad som var snyggt och helt då sniglarna hade gått lös och ätit sig mätta. Jag tog det bästa jag kunde hitta och sedan lappade jag med bitar från ett annat blad där det behövdes. Arbetsbeskrivningen för gjutningen är den jag skrev om i aprilinlägget "Trädgårdsmässa Älsvjö 2008". Det som dock var felaktigt i den beskrivningen är mängden betong. Det gick åt TRE gånger så mycket för mig än vad som stod angivet, så blanda på. Resultatet antar jag att ni är nyfikna på...?! Just nu är det lite för mörkt ute för att fota men det kan jag nog få till imorgon så välkommen åter då. Det blev kanske inte riktigt så fint som jag hoppas på men jag är trots allt nöjd då det var första gången jag gjorde något dyligt. Och kul var det!
Nu tackar jag för mig och kommer istället åter imorgon!
Sov gott!
//ANKAN
Nu har jag nyligen kommit in efter spårning med hundarna tillsammans med min vän Stina denna uuuuunderbara julikväll! Sol, vindstilla, böljande spannmålsfält, syrsor som spelar och fåglar som kvittrar...!! Mumma för själen!! Både Vilde (malinois), Tiger (schäfter) och Lystra ("softis") skötte sig galant. Nu har jag två hundar som ligger totalt utslagna, nöjda med dagens aktiviteter samt nyutfodrade, mätta och belåtna. :-)
Här i huset är det full fart om dan då det är mycket att fixa och greja med både inne som ute. Jag vill börja med att visa några bilder på vår lilla midsommartjej som för första gången firade denna genomsvenska tradition. Vi gjorde allt det klassiska med dans runt stången, sill, nypotatis, grillmat, jordgubbar och vaniljglass. Och trots lite feber så orkade "Lill-Stintan" med både handklappningar, små grodorna + att fyra av några breda leenden åt höger och vänster.
Idag kom mina pappa på besök och vi fick gjort massor i trädgården vilket känns toppenbra! Han hade med som högtryckstvätt samt en bensindriven häcksax som vi gick lös med. Så numera är våra häckar klippta och så fina, så fina + att våra stenplattor på framsidan nu skiner i solen. All mossa, smuts och lort som fanns på dem tidigare är bortspolat! Det är extra kul att jobba när man har riktiga maskiner! Tack för hjälpen fassan, det uppskattas!
Förra veckan så kom jag äntligen till skott och startade upp mitt fågelbadgjutningsprojekt vilket var spännande.

Det var inte det lättaste att hitta ett stort rabarberblad som var snyggt och helt då sniglarna hade gått lös och ätit sig mätta. Jag tog det bästa jag kunde hitta och sedan lappade jag med bitar från ett annat blad där det behövdes. Arbetsbeskrivningen för gjutningen är den jag skrev om i aprilinlägget "Trädgårdsmässa Älsvjö 2008". Det som dock var felaktigt i den beskrivningen är mängden betong. Det gick åt TRE gånger så mycket för mig än vad som stod angivet, så blanda på. Resultatet antar jag att ni är nyfikna på...?! Just nu är det lite för mörkt ute för att fota men det kan jag nog få till imorgon så välkommen åter då. Det blev kanske inte riktigt så fint som jag hoppas på men jag är trots allt nöjd då det var första gången jag gjorde något dyligt. Och kul var det!
Nu tackar jag för mig och kommer istället åter imorgon!
Sov gott!
//ANKAN
Etiketter:
gjuta i betong,
hund,
midsommar,
njuta,
spåra,
trädgårdsstädning
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








