Visar inlägg med etikett andra advent. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett andra advent. Visa alla inlägg

söndag 5 december 2010

Andra advent

Hej!

Nu har lugnet lagt sig här efter en riktigt mysig andra advent. Här har det varit full aktivitet hela dagen och det är nog bara Rakel (katten) som tagit det riktigt lugnt.



Idag har vi tillsammans med goda vänner haft vår årliga tillverkning av julgodis. Det blev en hel del olika sorter...!



Wienernogat


Knäck


Kola


Bounty och


Dajm

Mmmmm! Det är tur att vi har två hundar att rasta så att man kanske har en chans att "gå av sig" några av alla de bitar man kommer mumsa i sig.

Dottern och jag har även väckt tomtarna idag. Vi tjuvstartade faktiskt igår kväll när vi öppnade kartongen med julsaker. Detta fängslade den lilla treåringen så att hon till och med glömde bort sitt lördagsgodis. Det är ett bra betyg för tomtarna. Varje tomte väcktes med en puss och placerades noga ut på sin speciella plats.


Nu är det läggdags, lite tidigare än vanligt efter en lång och innehållsrik dag!


Kram ANKAN

söndag 7 december 2008

Trevlig andra advent!



Ät många lussebullar och ha det bra! Trevlig söndag och glad andra advent!

Mjau, mjau hälsningar

Rakel och co

lördag 6 december 2008

Planeringsdag i det gröna

Hej!

Tänk att det nu är andra advent. Tiden bara rasar iväg...!



I onsdags hade vi planeringsdag med jobbet. Vi höll till i 4H´s lokaler, Stora Skuggan på norra Djurgården. Det ligger faktiskt i världens första nationalstadspark-ekoparken, vilken är helt klart värd att besöka. Härligt att komma ut i det gröna, till myllan och med djur i vår närhet. Då jag i mitt yrke arbetar med djur eller snarare med utbildning inom djurområdet så är det helt klar upplyftande att lämna kontoret i Sundbybergs asfaltsdjungel och istället uppsöka denna typ av plats. Det ger mycket, tankarna blir friare och inspirationen flödar. Härligt!



Troget vid vår sida hade vi under dagen denna ståtliga kisse vid namn "Skorpan Lejonhjärta".


Ett besök hos getterna hanns också med. Jag gjorde dock misstaget att klia bocken bakom örat i ca en sekund. Detta resulterade i att jag luktade getabock resten av dagen trots handtvätt med tvål och varmvatten. Getterna brunstade så herrn hade tagit på sig sin starkaste och mest intensiva parfym för att imponera. Om någon känns lukten av en get så vet ni var jag menar...! :-)

Så var det dags för lunch. Då åt vi på "Skafferiet" som låg alldeles intill.





Det var jättemysigt ställe med mysig miljö och väldigt god mat. Även hundar var välkomna bland borden på entréplan. Det passade bra då en av mina kollegor hade sin hund "Juni" med sig. Hon fick då även chans att hälsa på resturangens vakthund Vickan, som lite kaxigt stod och välkomnade (?) oss på trappen.



Som hundägare uppskattar man även detaljer som detta.




Inte för att det just denna säsong känns som om det är brist på vatten men just på sommaren är det ju oslagbart. Det var inte bara en dunk vatten utan varje jycke liten som stor fick även en egen vattenskål. Heja, heja!



Dagen avslutades i Bergianska trädgården. Det var första gången jag var där och jag kommer garanterat återvända till våren igen. Så jättefin trägård med många mysiga småstigar lite här och var. Jag kommer ta med mig dottern vid nästa besök som kommer att älska alla härliga gångar som t.e.x. i rodedendronlunden.

Nedan är två bilder från den japanska trädgården.






Det blev fort mörkt på eftermiddagen. Den här eken var fantastiskt mäktig där den stod i skymningen.





Tyvärr var det stängt fram till den 1/5 in till växthuset med den stora vackra victoranäckrosen men byggnaden i sig var inte heller så tokig att kika på utifrån. Tänka att ha ett sånt växthus på tomten...kanske lite väl maffigt...?!




Vi besökte istället medelhavsmuséet som var öppet. Det var jättefint och förutom mycket härliga växter så fanns det både café och en liten shop där man kunde köpa vackra kort, trädgårdsböcker, lite smycken och andra fina presentartiklar.

Det är högre luftfuktighet kring medelhavet. Detta innebär en immig lins om man kommer in ifrån en kall och ruggig Sverigevinter. Då kan bildresultatet bli så här:



Oj, nu har klockan blivit jättemycket och jag skall gå och lägga mig. Ha en fin söndag!

Kram och godnatt!

//ANKAN