Just nu vräker det ner snö utanför fönstret och det blåser som sjutton. Då är det mysigt att få vara inne. Barnen sover och lugnet har lagt sig.
Gårdagen var julbordens dag. Maken var på julbord på kvällen och jag var på vegetariskt jullunch med mina kollegor på slottsträdgården Ulriksdal. Bor ni i Stockholmsområdet och ännu inte bestämt vart ni ska äta julbord så åk till Ulriksdal. Jag har ju ätit deras vegetariska buffé många gånger och det är ju alltid gott men den här gången toppade tidigare gånger. Smaker av vitlök, tomat, parmesan, ädelost, chevre och annat gott. Allt så fräscht och mitt i prick! Igår blev det ingen middag på kvällen för det fanns fortfarandeinte plats i magen. Tyvärr kom jag inte ihåg att ta någon bild på tallriken med maten innan allt var uppätet...!
Det var mycket som gick i julens tecken såklart.

Julstjärna och julstjärnor
Vackra amaryllis av varierande sort

Ståtlig, vit och dubbel

En enklare variant
Ulriksdal hade även hämtat inspiration från Hollywood och Maria Montazami. För se vad jag hittade i granen...

...en tofs eller kanske man numera säger "en tassel"?!
Och ska man tro Maria så gäller ju: "Den som köper sin första tofs kommer inte att ångra sig".

Är det någon som känner sig köpsugen så kan jag meddela att det fanns fler, i en korg nedanför granen.
Det var mycket som antydde att våren trots allt är på väg inom inte allt för lång tid:

Ranunkler i flera olika färger och även många olika typer av tulpaner, anemoner, narcisser, tazetter m.m.

Fint i kruka

Pelargonbebisar

Och andra bebisar...om än inte så väldigt vårlik i sin fodrade vinteroverall. Alfred min trogne, glade vän och växthusspanare.
Hittade även den här läckra vasen.

I formen av en kastanj

Och så var jag och suktade lite på krukorna också. De här krukorna är det inte första gången jag kikar på. De finns i varierande storlek och med olika växtmotiv. Här med smultron.

Det är inte alltid man känner sig så rik, speciellt inte nu när jag är föräldraledig. Men när man ser det här, 15 kr för en simpel grankotte så kan man plötsligt känna sig lite rik trots allt. Tänk vilka förmögenheter jag passerar var dag på hundpromenaderna...!
När jag var på väg hem, på väg till bilen träffade jag på den här lille kamraten på gårdsplanen.

Alla vackra blommor och intryck under gårdagens besök vittnar om att våren snart är på intågande. Det verkar som om det det finns dem som längtar extra mycket...?!
Ha det bra!
Kram ANKAN














