Visar inlägg med etikett krukor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett krukor. Visa alla inlägg

torsdag 16 december 2010

Julbordslunch på Slottsträdgården Ulriksdal

Hej!

Just nu vräker det ner snö utanför fönstret och det blåser som sjutton. Då är det mysigt att få vara inne. Barnen sover och lugnet har lagt sig.

Gårdagen var julbordens dag. Maken var på julbord på kvällen och jag var på vegetariskt jullunch med mina kollegor på slottsträdgården Ulriksdal. Bor ni i Stockholmsområdet och ännu inte bestämt vart ni ska äta julbord så åk till Ulriksdal. Jag har ju ätit deras vegetariska buffé många gånger och det är ju alltid gott men den här gången toppade tidigare gånger. Smaker av vitlök, tomat, parmesan, ädelost, chevre och annat gott. Allt så fräscht och mitt i prick! Igår blev det ingen middag på kvällen för det fanns fortfarandeinte plats i magen. Tyvärr kom jag inte ihåg att ta någon bild på tallriken med maten innan allt var uppätet...!

Det var mycket som gick i julens tecken såklart.


Julstjärna och julstjärnor


Vackra amaryllis av varierande sort


Ståtlig, vit och dubbel


En enklare variant


Ulriksdal hade även hämtat inspiration från Hollywood och Maria Montazami. För se vad jag hittade i granen...


...en tofs eller kanske man numera säger "en tassel"?!




Och ska man tro Maria så gäller ju: "Den som köper sin första tofs kommer inte att ångra sig".


Är det någon som känner sig köpsugen så kan jag meddela att det fanns fler, i en korg nedanför granen.


Det var mycket som antydde att våren trots allt är på väg inom inte allt för lång tid:


Ranunkler i flera olika färger och även många olika typer av tulpaner, anemoner, narcisser, tazetter m.m.


Fint i kruka


Pelargonbebisar



Och andra bebisar...om än inte så väldigt vårlik i sin fodrade vinteroverall. Alfred min trogne, glade vän och växthusspanare.


Hittade även den här läckra vasen.


I formen av en kastanj


Och så var jag och suktade lite på krukorna också. De här krukorna är det inte första gången jag kikar på. De finns i varierande storlek och med olika växtmotiv. Här med smultron.


Det är inte alltid man känner sig så rik, speciellt inte nu när jag är föräldraledig. Men när man ser det här, 15 kr för en simpel grankotte så kan man plötsligt känna sig lite rik trots allt. Tänk vilka förmögenheter jag passerar var dag på hundpromenaderna...!


När jag var på väg hem, på väg till bilen träffade jag på den här lille kamraten på gårdsplanen.


Alla vackra blommor och intryck under gårdagens besök vittnar om att våren snart är på intågande. Det verkar som om det det finns dem som längtar extra mycket...?!

Ha det bra!

Kram ANKAN

söndag 30 november 2008

Trevlig första advent!

Hej på er och trevlig första advent!

Så här mysigt var det vid frukost idag efter att mackorna var intagna...första adventsfikat!




Igår var vi och shoppade lite på Växtriket i Enköping vilket även ledde till en aktiverad pysselnerv, helt per automatik. Det skapades en liten julgrupp efter att adventstaken var fixad. Förutom julpyssel inhandlades en vit julstjärna och två fina vita krukor. Krukorna har jag köpt till två hoyor som jag har av sorten "Hoya Kerri, Hoya Valentine" med vackert hjärtformade blad som jag tycker mycket om.


Vi har haft en lugn och skön helg med besök av min föräldrar nu på eftermiddagen. Nu är det dock dags för lite meditation och avkoppling. Det är så skönt och det är en viktig del i vardagen för mig för att också till 100% hinna med mig själv.
En sista adventshälsning får ni ifrån Rakel som är dagens lussekatt, hon knaprade glatt i sig av bullarna...!




En skön arbetsvecka önskar jag er!


//ANKAN

onsdag 2 juli 2008

En trädgårdskompis har flyttat in...!

Hej!

Här kommer som utlovat resultatet av mitt betongfatsgjuteri:

Det sitter fortfarande kvar lite av bladet i betongen och det är det som gör att det ser missfärgat ut. På bilden är det inte fyllt maximalt med vatten heller, lite mer går det minsann i. Nu står det placerat under en fortsythiabuske och jag hoppas att det kommer att bli många fågelbesök.

Appropå besökare så har jag fått sällskap i trädgården då jag fått en liten "garden fairy" vid namn Sarah som har flyttat in...! Jag är egentligen väldigt allergisk mot utplacerade varelser i trädgården som trädgårdstomtar, konstiga troll eller ännu värre rådjurkid i brons. Men när jag såg denna lilla låda blev jag så nyfiken och kunde jag inte längre låta bli.

Och det verkade som om allt skulle vara i sin ordning då denna stämpel satt på lådan, "Checked by an old man". Charmigt!


I lådan fanns Sarah inlindad i en bit tyg, en liten pappersrulle med brända kanter och ett litet kuvert med texten "Iron fairy dust" samt tydliga instruktioner:
"When you take your fairy home for the first night be sure to place her in a position were she will receive the next morning´s light. Each fairy has been looked away since the left the finishing room deep beneath the garden´s ground, so she has never seen sunlight. It is imperative that you sprinkle the iron fairy dust that same night as well. Oh! And you must make a wish!!

Ja, det fanns ju bara en sak att göra, LYDA! Önskningen behåller jag dock för mig själv!

Med det roligaste av allt var när jag öppnade den lilla pappersrullen och läste beskrivningen av vem min nya trädgårdsvän egentligen är:
Och jag som hade hoppats på att hon skulle kunna bringa mig lite tur i trädgården, men ack så fel jag hade...!! ;-)

Jag lyckades ju självklart välja en av "busälvorna" även om det finns en uppsjö att välja bland. På http://www.theironfairies.com/ kan den intresserade läsa mer.

Här hemma har det bl.a. planterats i krukor idag. Det fina olivträdet jag och sambon fick av våra kära vänner i inflyttningspresent har fått en lerkruka istället för plast + några växtkompisar i form av två lavendelplantor, en silvernjurvinda och så lite engelsk sjösten. I den andra krukan blev det en Mårbackapelargon, två vita hänglobelia + en tobaksblomma tror jag (den doftade dock inte alls lika gott som de brukar..? Kanske någon annan som vet vad det är?).





Här kommer också ett litet fynd som jag och sambon gjorde i en loppisbod för två helger sedan. En oljelampa i glas för TJUGO kronor!!!!!!!!!!!!! Den passar perfekt på vårt utebord och det turkos-grön-blåa glaset gör sig så fint i det skiftande ljuset i trädgården.


Sist men inte minst vill jag avsluta dagens bloggande med ett litet trädgårdstips som kommer från Lovisa Öhlund som var med i min trädgårdstävling.

"Mitt trädgårdstips är att odla kryddor och örter i en kruka på balkongen. Då är det något som både är fint och som man kan använda. Vi har ganska nyligen flyttat till en lägenhet med balkong så därför har vi inte hunnit fixa detta, men det ska vi ta tag i så småningom. Så mitt trädgårdstips är helt enkelt att förena nytta med nöje. Plantera saker som man kan använda till annat t.ex. till maten."

Ha det gott! På återseende!

Kram ANKAN