torsdag 16 december 2010

Julbordslunch på Slottsträdgården Ulriksdal

Hej!

Just nu vräker det ner snö utanför fönstret och det blåser som sjutton. Då är det mysigt att få vara inne. Barnen sover och lugnet har lagt sig.

Gårdagen var julbordens dag. Maken var på julbord på kvällen och jag var på vegetariskt jullunch med mina kollegor på slottsträdgården Ulriksdal. Bor ni i Stockholmsområdet och ännu inte bestämt vart ni ska äta julbord så åk till Ulriksdal. Jag har ju ätit deras vegetariska buffé många gånger och det är ju alltid gott men den här gången toppade tidigare gånger. Smaker av vitlök, tomat, parmesan, ädelost, chevre och annat gott. Allt så fräscht och mitt i prick! Igår blev det ingen middag på kvällen för det fanns fortfarandeinte plats i magen. Tyvärr kom jag inte ihåg att ta någon bild på tallriken med maten innan allt var uppätet...!

Det var mycket som gick i julens tecken såklart.


Julstjärna och julstjärnor


Vackra amaryllis av varierande sort


Ståtlig, vit och dubbel


En enklare variant


Ulriksdal hade även hämtat inspiration från Hollywood och Maria Montazami. För se vad jag hittade i granen...


...en tofs eller kanske man numera säger "en tassel"?!




Och ska man tro Maria så gäller ju: "Den som köper sin första tofs kommer inte att ångra sig".


Är det någon som känner sig köpsugen så kan jag meddela att det fanns fler, i en korg nedanför granen.


Det var mycket som antydde att våren trots allt är på väg inom inte allt för lång tid:


Ranunkler i flera olika färger och även många olika typer av tulpaner, anemoner, narcisser, tazetter m.m.


Fint i kruka


Pelargonbebisar



Och andra bebisar...om än inte så väldigt vårlik i sin fodrade vinteroverall. Alfred min trogne, glade vän och växthusspanare.


Hittade även den här läckra vasen.


I formen av en kastanj


Och så var jag och suktade lite på krukorna också. De här krukorna är det inte första gången jag kikar på. De finns i varierande storlek och med olika växtmotiv. Här med smultron.


Det är inte alltid man känner sig så rik, speciellt inte nu när jag är föräldraledig. Men när man ser det här, 15 kr för en simpel grankotte så kan man plötsligt känna sig lite rik trots allt. Tänk vilka förmögenheter jag passerar var dag på hundpromenaderna...!


När jag var på väg hem, på väg till bilen träffade jag på den här lille kamraten på gårdsplanen.


Alla vackra blommor och intryck under gårdagens besök vittnar om att våren snart är på intågande. Det verkar som om det det finns dem som längtar extra mycket...?!

Ha det bra!

Kram ANKAN

7 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Men du vilket inlägg..
Jag vill också äta där gillar verkligen deras mat.
En sak skall jag säga dig.
Om ni hänger ut rönnbären så sitt och titta hela tiden för fåglarna äter upp dem i ett nafs.
Jag hann kanpp in och hämta kameran så var de slut.
Kul när du hälsar på hos mig.
Jag kommer att vara en del i Stockholms trakten i sommar och göra jobb så har du några trädgårdsförslag för reportage så tar jag gärna emot.
Ha en god fortsättning på julstöket
Annika

Katarinas trädgård sa...

Hej och tack för hälsningen på min blogg! Roligt att du gillade min knasiga krans...
Jag blir så hungrig när jag läser om julbordet, låter supergott! Synd att det är så långt dit...
Och vilka härliga bilder, amaryllisar, ranunkler, åh så mycket snyggt. Men kottarna var ju rena rånet!
Kram,
Katarina

Monica sa...

Oj, oj, oj det är nog dags för ett besök igen på Härliga Ulriksdals värdshus :) Den vegetariska lunchbuffén har jag oxå prövat. Jättegott!!
Tjingeling

Anonym sa...

TACK för alla härliga bilder på julstjärnor och amaryllisar. Underbart att se på. Ranuklerna är på G, och pelargonbäbisar det vittnar om våren.
Härligt med allt Du fick uppleva på Ulriksdal.
Ja, tofsar kan vara fint, men det är inte riktigt min melodi..........
Rickistanten

Unknown sa...

Åhh va jag längtar tillbaka till Kursen i Trädgårds design när jag läser om Underbara Ulriksdal! Måste testa julbordet där nångång. Älskar ju deras mat i vanliga fall så...

Härligt Klipp med fru Montezami! Hon är för skön! Vågar man köpa en tassel efter att ha sett det där? Kanske är det smittsamt?

Ja tiden går ju så himla fort. Vi åker upp till Falun över nyår, annars är vi hemma. Börjar skolan igen den 4e, men det är mycket eget arbete nu...Vore kul om vi kunde ha en reunion, kanske med Suzi med?! Vill gärna se hur ni bor. När passar det dig/er?

Trollmor sa...

Så mycket fint (och gott) det ser ut att vara. Fast allra finast är ju din egen solskensknoppspojke som skiner glatt :)
Hoppas att ni alla har haft en mysig jul!
~ Många julekramar från oss på Pepparkaksvägen ~

Anonym sa...

Men Maria har väl alldeles för mycket tid eller? Nu vet du vad du ska göra när småbarnstiden e förbi = ).
Å lillbebis han e ju en riktig fotomodell.
//Len@