söndag 11 oktober 2009

Oktober

Hej!

Kul att jag fick några med mig på min och hundarnas härliga höstpromenad. Det är alltid lika roligt när ni lämnar avtryck men en liten hälsning. Det värmer!

Maken och jag konstaterade idag lite förvånat att, tänk att vi redan är i mitten av oktober månad. Tiden går fort och speciellt när man har mycket runt sig och det har det varit i oktober för mig och min familj. Så en dag, nu i veckan, mitt i uppskruvat tempo på jobbet så kom månadskrönikan från Eva Robild (Eva har bloggen "Med fingrarna i (j)orden" och har även sidan www.stressaner.se). Jag prenumererar på hennes månadskrönika och denna månad kom den så lämpligt, som en påminnelse om att försöka hålla lite jämn takt i vardagen. Tack Eva! Jag delar gärna med mig av krönikan här:

Månadens krönika
Brytningstid

I veckan som gick blev det tydligt att vi gick in i en ny årstid, från en september med sommarkänsla till oundvikligen höst i oktober. Brytningtidstider är jobbiga att gå igenom, som alla skiften i livet.


Vi reagerar olika på hösten. Några blir fulla av energi och aktivitetslust, medan andra vet med sig att humöret snart kommer att sjunka, vilket förstås är en stress i sig.


Många blir deppiga på hösten, och det beror främst på att det blir mörkare. Avsaknaden av dagsljus stör kroppens tillverkning av dag- och natthormoner (serotonin och melatonin). Efter som serotonin också kallas må-bra-hormonet, kan man lätt förstå att en brist gör att man mår sämre.


Det bästa sättet att förbereda sig inför hösten, och att milda deppigheten, är att tanka så mycket ljus som möjligt. Gå en halvtimmespromenad varje förmiddag eller skaffa en dagsljuslampa som du tänder redan på morgonen. När ljuset når dina ögon stänger kroppen av natthormonet melatonin och du blir piggare.
Serotonin tillverkas av kroppen under djupsömnen, därför är det också viktigt att sova bra. Unna dig att sova längre under vinterperioden, då kroppen också behöver mer sömn. Varva ner i lugn och ro utan ljuskällor som dator och tv, utan tänd istället ett par stearinljus. Lägg dig gärna en timme tidigare än vanligt, så att du får minst åtta timmars sömn innan väckarklockan ringer, gärna mer.
För att ytterligare öka serotoninhalten kan du vistas vid rörligt vatten, gärna hav eller bäckar, men att ta en dusch känns också bra.
Tillhör du gruppen som just nu är full av energi är det bara att gratulera. Kom ihåg att hushålla med energin och ta dagliga andhämtningspauser så att du inte är helt slut på energi när julen kommer. Unna dig lite extra sömn du också!
Det är tänkvärt att stenåldersmänniskan sov från solnedgång till soluppgång, i genomsnitt tio timmar per natt.

Eva och Mette


Litet hösttips: Plocka en kastanj och lägg i fickan och bestäm dig för att tänka på en särskild person, någon som är i behov av extra stöd, varje gång du rör vid kastanjen. Notera gärna att omtanke värmer givaren mer än mottagaren.


Kastanjer ligger det redan i min jackficka sedan några veckor tillbaka. De är ju så vackra, släta och härliga att snurra på. Jag brukar ha två som jag snurrar om varandra i handen, en naturens variant på radband...! ;-)

Imorgon är det storpackning som gäller inför tisdagens kurstripp nr två till Alnarp. Förväntansfull!


Ha en bra vecka!

Kram och godnatt!


//ANKAN

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt med en massa nytt på bloggen! Det låter som om ni haft härliga familjedagar! Spännande med alla lökar också... Ha det toppen i Alnarp vet ja!
Stor kram från Stor-stina