torsdag 17 april 2008

Trädgårdsmässan Älvsjö 2008

Hej igen!

Idag är det precis en vecka sedan vi, Jonas, Stina och jag var på trädgårdsmässan i Älvsjö. Vilken mässa!!! Det var nog tur att vi inte fått nycklarna till huset ännu för då hade jag behövt minst två dagar till för att hinna ta in allt. Nu kunde jag hoppa över alla utställningar där de sålde färska växter...!

Här är mina mässkompisar som med stort tålamod hände med runt varv på varv.



Trots att det inte köptes några växter så var det väldigt mycket annat att kika på. Allt ifrån uppbyggda inspirerande miljöer, "mördarsnigeldödarredskap", pooler, växthus, komposter och mycket mycket mer. Dessutom fanns det i B-hallen en "picnic area" där man kunde äta medhavd matsäck, fika eller bara vila benen. I B-hallen fanns också många spännande föreningar som amatörodlarna, Svenska naturskyddsföreningen, Botaniska föreningen mfl. Jag sökte upp Sveriges Pomologiska Sällskap (www.svepom.se) för att få lära mig lite mer om ohyra i äpplen. Äppelträdet på vårt nya ställe är tydligen angripet vilket ger äpplen med maskhål. Jag talade med en kunnig herr Carlsson som berättade för mig att det kunde vara rönnbärsstekel eller äppelstekel som orsakat detta. Dessa steklar lägger sina ägg i knopparna på hösten där de övervintrar. På sommaren livnär sig larverna på äppelkarten och därav maskgångarna i äpplena. Det man kunde göra för att motverka det hela var att spruta trädet tidigt på våren med en oljig lösning som gör att de kvävs inne i knopparna. Herr Carlsson lärde mig också ett och annat om beskärning och tyckte att jag kunde gå lös på både äppel-, päron- och plommonträdet i slutet av juli eller i början av augusti. I körsbärsträdet skulle jag nöja mig med att bara ta bort döda grenar iår.


Vad sägs om detta lilla fina växthus?



Själv så skulle jag absolut kunna tänka mig det. Det är en liten dröm att så småningom kunna sätta upp ett litet växthus på tomten. Kanske en 6 eller 8 kvadrat kan räcka. Jag skall då inreda med en mysig, skön stol för avkoppling, ett litet bord för kaffekoppen och i övrigt mycket fina växter, krukor och ljus. Här är lite fler bilder innefrån och runt växthuset på mässan.



När vi vandrade vidare så kom vi till en uppbyggd zenträdgård. Väldigt vacker och stillsam att se på. Tyvärr gör den sig inte alls lika bra på bild som i verkligheten men jag gjorde ändå ett försök att fånga den.




Vår trädgård kommer inte likna zenträdgården mycket förutom att det förmodligen såsmåningom kommer att växa både vita julrosor (en av mina favoriter!) och Kungsängsliljor (en av Jonas favoriter!) där.

Ett kommande projekt som jag och min kära mor har nu i vår är att gjuta fågelbad i betong. Det finns ju många varianter där man kan använda gamla krukor eller hinkar som formar och exempelvis utsmycka dem med mosaik eller vackert krossat poslin eller dyl. Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. Det vi tänkt göra är dock ett klassiskt fågelbad med ett rabarberblad som mall. Det blir så vackert med den naturliga utsmyckningen i form av bladets ådring tycker jag. Om det är fler som blir sugna att skapa i betong så finns det instruktioner här:

http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Betongfat.pdf

Passa på att göra några stycken när du ändå håller på. Personligen så tycker jag att det är en alldeles utmärkt gå-bort-present. Jag lover att lägga upp resultatet från vårt gjuteri så snart som vi kommit till verket. Fågelbadet på bilden nedan är från mässan. Där hade de dessutom smyckat ut fågelbadet med en liten prinsgroda.



Även denna spalje av böjd armeringsmatta var läcker tycker jag. Kanske man skulle ha en sån hemma med en klematis eller röda rosenbönor klängades runt...!



Sist men absolut inte minst så vill jag för er presentera min framtida allra bästa trädgårdskompis Stina. Förhoppningsvis kommer hon tycka att det är lika mysigt och rofyllt som jag att påta runt i trädgården...men det blir som det blir. Om inte annat så vill hon säkert äta odlade jordgubbar och smultron eller bada lite i fågelbadet kanske....?!



Här iklädd en solhatt som hon fått av en av hennes allra bästa vänner F i Gula Villan. F hittar alltid på tokroliga saker så att Stina ibland skrattar så att hon kiknar. :-)

Nu börjar det bli sent och det börjar grusa sig i mina ögon. Jag återkommer inom kort och då hoppas jag på att bl.a. kunna visa mina mässinköp.

Välkommen åter till Ankansoas! Godnatt!

2 kommentarer:

Jessika sa...

Hej Hopp i solen!
Sitter på altanen och läser på din blogg. Rikard och barnen är på dans och skall sedan vidare till Täby. Jag är portad (bär på ngt sk..t). Så jag missar allt gott dom skall äta i kväll :(. Blir hemma ngr dagar till.

Härliga bilder från mässan. Växthuset gick inte av för hackor. Tänk om våra män skulle kunna slå sina påsar ihop i framtiden och bygga sådana vackra växthus åt sina sambos/fruar. Jag måste nog först bevisa att jag kan sköta de växter jag har gissar jag.

Sedan står lekstuga till F före på listan. Fick en ritning av en av bloggtjejerna per mail. Den är så fin. De har haft med den i Hus och Hem. Skall visa dig sedan.

Roligt att ni skall gjuta i betong du och din mamma. Jepp och jag gjorde det för några år sedan, några betong krukor och jag hade då lagt i utskuret E som blev avtryck i betongen, ganska häftigt.

Stina är ju för söt, glada barn. Jepp och F blir så glada när de ser fotona på henne.

Kram från en jätte snurrig Jessika.

Stina S sa...

Vad kul med en blogg!
Skrev ett långt inlägg som försvann så nu orkar jag inte skriva om det...
Men kul, kul med trädgård! Mina tomatplantor växer så det knakar och stockrosorna är på väg upp och i nästa vecka ska vi hämta tre nya fruktträd!
Åhh, vad vi ska odla i sommar ser sååå fram emot er flytt!!
Kram Stina ochh alla H