tisdag 7 oktober 2008

Tusen tankar, tusen idéer!

Hej!

Oj, oj, oj, hur ska jag kunna somna ikväll...?! Jag har tusen tankar och idéer som snurrar runt i huvudet. Och var för är det på detta vis? Jo, jag har varit på första kurstillfället för trädgårdsdesignutbildningen på Ulriksdal.

Med mig till första tillfället hade jag en tomtkarta på vår fastighet från kommunen. Det är denna jag kommer att utgå ifrån under kursen när jag skall skissa på förändringar i vår trädgård. Vi fick börja jobba med vår "moodboard", alltså vad vill vi med vår trädgård beskrivet på en kartongskiva med bilder ur trädgårdstidningar, färgat papper, färpennor, ord, tecken, symboler, you name it...! Jag hann inte färdigt utan får slutföra den hemma men känner att jag har en ganska klar bild av vad jag vill men vår trädgård men nu ägnar jag mig åt lite allmänt "trädgårdsspåneri" för att inte låsa tanken. Då kan det "låta" så här i knoppen: blommor, jord, fåglar, skratt, hundar, svenskt, mysigt, spännande, lummigt, umgås, barn, rudbeckia, mångfald, kompost, rosa, busigt, kärlek, fjärilar, liv, styvmorsviol, gräs, frukt, sten, löjtnantshjärta, vatten, insekter, katter, kaffe, avkoppling, humle, trä, glädje, doft, utsikt, värme, vänskap, ljus, julros, grönt m.m., m.m.

Vi hann även börja skissa på vilken aktivitet vi tänkt på olika ytor i våra trädgårdar samt vilka "vägar" vi hade i trädgården, som till och från bilen, entrén till komposten, groventrén till brevlådan etc, etc.

Det är också häftigt när det är så många med samma intresse samlade på samma plats- intresserade, engagerade personer med tårna långt ner i myllan. Vilken energi! Det skall bli spännande att se vad vi kommer att få till under dessa fem kurstillfällen och däremellan.

Jag lovar att hålla dem som är intresserade uppdaterade. Nu har jag skrivit av mig lite så nu kryper jag i säng.

Godnatt!

Kram ANKAN

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kompis! Härligt att det var så lyckat! Man blir aldeles glad bara av att läsa ditt inlägg, så jag kan tänka mej att du var i rätt fin form igår! Stor kram från Lotta

Merja sa...

Det låter som en underbar kurs!!! Och så spännande! Ser fram emot dina uppdateringar ang. projektet:)

Personalen Ulriksdal sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Å vad det låter härligt. När jag läste dina stödord känns det väldigt nära hur jag själv skulle vilja ha min trädgård. Så spännande att få möjlighet att gå en sån kurs. Verkar ju hur kul som helst!

/Monica

Jessika sa...

Oj vad häftigt!
Ny kurs och massor med ideér. Det är nog ditt framtida jobb ......!

Hälsar till J nu. Det var världens sk-t väder när vi var hem till mor och far. Jag handlade inte något men hittade en favorit affär. Barolin heter både gubben och affären. Det är som Gysinge affären fast i Torsåker. Passar massor av de husen som finns i byn. Hittade en jättefin julgransfot i järn.

Hinner inte med att blogga så jag missar massor med tips och ideér från er tjejer.

Stor kram till dig från mig.

Anonym sa...

Hej!

Ville bara meddela att bloggen Allt mellan himmel och jord finns ej mer. Vill du kika in i min nya blogg så är du välkommen!
www.enkelheten.blogspot.com
Kram
Cissi

Personalen Ulriksdal sa...

Jag har fått ditt mejl!!! Tyvärr så kom det typ två tusen mejl till :) Jag hör av mig till dig så fort som möjligt!! Ha det så fint så länge!

Carina sa...

Hej -
det ska bli jättekul att följa dina tankar och ditt arbete i trädgården. Verkar vara en underbar kurs du går.
Lycka till med projektet! =)