torsdag 27 november 2008

Fler vetenskapliga bevis för naturens kraft

Hej på er!

Vi som redan är sålda på naturen, den vilda ute i skogen och på fjället eller den mer ordnade i parker och trädgårdar behöver kanske inte dessa vetenskapliga bevis...för vi känner till hemligheten ändå...!

Jag kan dock inte låta bli att ändå bli glad när jag läser denna typ av forskning. Resultaten är ju trots allt tunga bevis som bidrar till att det inte är så lätt att "vifta bort" grönområden vid ex. stadsplanering eller planering av skolgårdar, etc.

Här är artikeln som jag läste i ATL(Lantbrukets Affärstidning) idag och jag delar den gärna med dig:

Läkare ordinerar skogspromenad

Daglig vistelse i skog med lövträd minskar psykisk ohälsa visar ny forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

Matilda Annerstedt är distriktsläkaren som kände sig frustrerad av att möta så många patienter som var sjuka av stress, men där det var uppenbart att medicin eller sjukskrivning inte var botemedlet.

I stället sadlade hon om och blev forskare för att söka efter sambanden mellan hälsa och skog.

- Vi har kunnat visa att ju längre tid man spenderar i lövskog, desto mindre stress upplever man, säger Matilda Annerstedt som presenterade de nya rönen vid Skogskonferensen 2008 på SLU i Alnarp. Matilda Annerstedt och hennes forskarkollegor utnyttjar nu enkätstudier och folkhälsoundersökningar för att se hur närheten till natur påverkar människors upplevda och faktiska hälsa. Studierna berör i första hand människor i Skåne och Blekinge.

- Vi förväntar oss många spännande resultat om hur människors hälsa påverkas av hur de bor i förhållande till naturen, säger hon. - Har deras hälsa påverkats av om de flyttat från betongen till förorten, eller från staden till landet?

SvD Vetenskap skrev tidigare i höstas om en annan studie från Alnarp om att grönska gör oss friskare. Den hittar du här

Med tanke på vad hennes forskning visat så känns det bra att ha den här utsikten nära till hands när man i perioder halvspringer mellan jobbet, hemmet, affären m.m. och efter nyår blir det även till dagis. Trädgården och vår fina allmänning är vår oas och vår källa till avkoppling.
Trevlig helg och ha det gott!
Varma hälsningar från Bålsta
//ANKAN

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ankan.

Instämmer av hela mitt hjärta att natur o trädgård gör att man mår bra. Jag har en pytteliten stuga med stor veranda som ligger omfamnad mitt i naturen.Stora björkar som skänker lagom skugga och sen blandskog men även utsikt över åkermark där både rådjur o älg syns till. Och det bästa:5 min. promenad till en vik av Vänern.Varje gång som jag kommer dit har jag känt att det händer nåt inom mej,allt blir bara så lungt stilla inombords.När jag berättar det för andra människor så fattar dom ingenting. Så kan jag känna nu i min gamla trädgård också när grönskan är som djupast i dom stora träden. ÖNSKAR ATT DET ALLTID VORE SOMMAR.Säger Anne.