söndag 9 november 2008

Träningsvärk och diverse

Hej!

Hoppas att ni haft en bra helg! Jag hoppas också att alla ni fäder som kikar in har blivit ihågkomna idag som de hjältar ni är!

Här har vi haft en skön helg, det kan man inte skylla på vädret för det har inte varit något vidare men man kan ju ha det bra ändå. I lördags var det verkligen kul då jag för första gången på väääääldigt många år var ute och red. Det var hemma hos en av mina kompisar som har ett halvblod, en fux som kallas för Corren. Här kommer bildbeviset, inte på att jag red men att jag ändå befann mig i närheten av detta stora vackra djur.



Jag började nämligen rida i vuxen ålder, kanske jag var 22 år(idag 33 år) eller så när jag började. Det var på en ridskola med hästar som förmodligen inte mådde något vidare. De bets och sparkades och var inte vidare charmiga att ha att göra med. När jag väl kom upp på hästryggen var det ok men detta gosande och pysslande med hästarna i stallet som alla pratar om har jag aldrig upplevt. Det är också anledningen till att min "ridkarriär" blev kort. Jag lärde aldrig känna detta vackra djur, tyvärr. Detta trots att jag jobbat med allt ifrån mjölkkor, grisar, får, hundar, höns...ja, egentligen alla små och stora svenska djur förutom hästar tror jag.

Men i lördags så kände jag mig som en riktig hästtjej och bad min vän S att få greja med allt från att hämta i hagen till att borsta, sadla och tränsa. Mina tankar förde mig plötsligt till berättelserna i ungdomsböckerna om "Britta och Silver". Britta och Silver som var det ultimata ekipaget, som vann tävling efter tävling och som förstod varandra utan och innan. ;-)

Upp på Corren kom jag och det gick faktiskt över förväntan. S var en fantastisk ridinstruktör som på pedagogiskt sätt kollade av att "start- och stoppmanövern" fungerade innan jag fick rida vidare i både trav och galopp. Volter och serpentiner och raksträckor. Idag hade jag ont i baken, på sittknölarna, när jag bara satte mig upp i min mjuka säng...! Ännu värre blev det när jag ställde mig upp och jag var lika hjulbent som Zeb Macahan. Men det är värt varenda smärtförnimmelse för det var vansinnigt kul.


Jag hade tänkt att visa lite skisser från trädgårdsdesignkursen idag men nu börjar klockan bli mycket så jag spar nog på det till nästa gång. Jag vill istället passa på att visa mitt fantastiska kap som jag gjorde på Stockholms stadsmissions nyöppnade butik i "Sumpan" i fredags. För 300 kr totalt så köpte jag två vackra väggljusstakar. Här ser du en av dem som står lutad mot väggen. Jag har inte riktigt bestämt vart de skall sitta. Visst är den fin...?!

Trästycket som ljushållaren sitter på ser ut som en bit av en gammal ladugårdsdörr. Den är sliten och ger ett gammalt vacker uttryck. Det gör också att det två ljusstakarna ser lite olika ut vilket är kul.
Nu börjar det grusa sig lite i ögonen på mig. Imorgon är det Läkemedelskongress hela dagen och det skall bli jätteintressant. Jag skall gå på föredrag på eftermiddagen som handlar om "Framtidens egenvård för sällskapsdjuren". Det nog bäst att lägga sig nu så att jag orkar hålla ögonen öppna imorgon.
Ha det gott! Godnatt!
Varma hälsningar
//Ankan

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken snygg ljusstake (eller heter det lampett när den hänger på väggen...? Har sett för lite på Antikrundan!)
Vad kul det låter med helgens ridning. Själv har jag aldrig varit någon hästtjej, men min yngsta dotter, Claudia 6 år, vill gärna börja i ridskola!

/Monica