söndag 17 maj 2009

En dag i "Örsa" (med omnejd) i goda vänners lag!

Hej!

Idag har det varit jättefint och varmt väder här och det var så skönt så att jag t.o.m. kunde ha klänning utan att frysa. Skönt!

På förmiddagen var familjen ute i trädgården och pysslade lite. Jonas fortsatte det envisa kriget mot maskrosorna, Stina hjälpte mig att vattna när jag planterade den fina julros som vi fick i samband med vårt bröllop.

Vid ca kl.12 mötte jag upp mina kära vänner Emma, Lotta och Karin vid Alsta trädgårdar. Fy f-n vad ni är grymma!


Vi grundade med en smörgås innan vi strosade runt i trädgården och tittade på växter och konst. Det är så jättemysigt med inomhusträdgården i växthuset, porlande vatten och fiskar i dammen. De har mycket fint både för barn i form av böcker, kort, spel etc. och även mycket fint konsthantverk, böcker och kort för vuxna. Det blev inhandlat ett gjutjärnsspett med en ljuslykta på som man kan sticka ner vart man vill i trädgården som en liten ljuskälla på kvällen.
Efter vår runttur toppade vi med kaffe och bullar innan vi åkte in till Örsundsbro som även kallas för "Örsa" här omkring. Det blev shopping på Iittala outlet och Var dags rum.



Vi kom igång ordentligt med vår shopping. För mig blev det: en Höganäs bricka, en grillförkläde, ett knivbryne och en hjärtformad bakform från Hackman på Iittala outlet och på Var dags rum blev det en klänning till Stina och en klänning till mig. :-)

Dagen avslutades med glass och babbel på bryggan vid ån som rinner genom "Örsa" från Mälaren.

Härligt läge på huset.


Lotta dinglar med benen över vattnet.


Emma som somrigt låter tröjan glipa. Vad är det jag ser skymta..?


Fin lykta vid bryggan.

Ja, det var lite kort om vår dag! Jag känner mig mycket nöjd med hela helgen och ska snart gå och lägga mig. Det är en tidig morgon som väntar imorgon. Men det som är så bra är att det är inte så långt kvar till nästa helg. :-)

Sköt om er!

Kram kram

//ANKAN

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj,så härligt ni har haft det idag. Ser fram emot att komma till samma ställe. Vi har ju redan fått en inbjudan till Alsta trädgård, men tillfället får vi återkomma till. Det var full fart på shoppingen, kul när man hittar bra saker.

Anonym sa...

Tänk vad mycket fantastiskt man kan hitta på här i Örsatrakten! Det var länge sedan jag var på outleten, måste nog ta en repa där snart.... Vi kan kanske även locka med en lokalt känd auktion på söndagar eller varför inte en tur till vårt fårostmejeri eller det aldra bästa, en tur i spårskogen och en fika? Möjligheterna är enorma, särsklit när solen skiner :-)
Kram från Stina

Anonym sa...

Hej goding,
Låter som en härlig dag!
Stor kram,
Tessan