torsdag 17 maj 2012

Vilken dag!

Hej!

Nu hettar det i ansiktet och det känns i kroppen att det varit en intensiv dag som till största delen tillbringats utomhus i finväder. Alla barnen i området var ute på förmiddagen, det var blött i gräset då det regnade igår och även i natt så vinbärssnäckorna var på hugget. Då kom jag på att hämta nagellacket och märka upp några snigelkompisar. Det var populärt.

Tyvärr var det mest intensiva nagellacket jag ägde en svag lila färg så det syns inte så bra men alla åtta sniglarna på bilden har en bokstav på skalet, den första bokstaven i varje namn. Stina, Alfred, Juliette, Izabelle, Frida, Ian och även hundarna Tiger och Vilde har var sin snigelkompis ute på allmänningen nu.

Ian och Alfreds snigelkompisar.



Jag har fått till att plantera två blommor som har stått och väntat på att komma ur sin plastiga köpekruka. En Surfina fick flytta in i en ampel som jag köpte på IKEA förra året men som "legat till sig" i garaget ett år. Den hänger numera i rosenhagtornen på framsidan och kommer nog bli riktigt fin när den vuxit till sig.



Den här blomman (som är en vanlig ettåring men som jag aldrig lärt mig namnet på) fick barnen av en bekant för några veckor sedan. Nu har den fått ny jord och större kruka och även den står på framsidan bredvid fågelbadet och zinkbaljan.

Efter lunch mötte jag upp en god vän i området för att plantera i samfällighetens blomlådor som också agerar fartdämpare på gatorna här. Vi har köpt fyra stycken nya i år så nu var det totalt tio lådor som skulle fixas till. Vi inhandlade 12 säckar plantjord och 4 säckar kogödsel, 40 plantor lobelia och 40 plantor petunior och sedan var det bara att sätta igång...! Det blev jättebra även om det är väldigt futtiga plantor just nu men med lite värme och tillväxt så kommer det bli toppen och fint i området vilket är kul.



Nu på kvällen gick jag en lite runda i trädgården och kollade läget. Fick se att en hel del "spjut" av doftliljan tittat upp.


Tulpanerna är fantastiska just nu och den här är en favorit med sin krämvitgröna färg. Så vårigt och fräscht!



Då vi har både ett stort körsbärsträd, plommonträd, päronträd och äppelträd på baksidan så är det väldigt vackert där just nu med alla blommor. Här ett blomstande plommonträd mot kvällshimlen.

Stina sa när vi satt på tåget hem från Hudiksvall i söndags: - "Mamma, det är så mycket blommor, det känns som om jag är i körsbärsdalen". Gulligt tyckte jag!

Nu är det dags för en välförtjänt kopp te i lugn och ro efter en intensiv dag!

Imorgon bär det av mot sommarstugan i Långsand, Älvkarleby!

Kram och trevlig helg!


//ANKAN

Inga kommentarer: