Visar inlägg med etikett minusgrader. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett minusgrader. Visa alla inlägg

måndag 2 mars 2009

Rida till faster Frida!

Hej!

Oj vad dagarna går. Då lill-Stina denna månad drabbades av jordens elakaste nässelfeberanfall så försvann liksom bara tiden. Det blir att man släpper allt annat för att kunna vara tillgänglig till 100%, detta dygnet runt. Två besök till barnakuten blev det.
Under tiden är det tyvärr ingen som har diskat, städat, tvättat något speciellt mycket heller och då har man det man gör när man börjar komma över ytan. Någon som känner igen sig...?!

Men nog om det eländiga. Jag vill istället berätta om det trevliga två års kalaset som vi var på i lördags hos Stinas kusin A. Det kryllade då av barn i alla de storlekar och helt plötsligt förvandlades Stinas morfar också till ett jättestort barn. SIM SALA BIM!!!



Medan morfar hade sådär en 70 kg barn i knät som han gungade upp och ner i knät så lät det så här:

"Nu ska vi ut och riiiida, rida till faster Frida!! Nu ska vi ut och riiiida, rida till faster Frida!!"

Det skrattades hysteriskt kan jag meddela. Stinas morfar är världens bästa lekfarbror vilket uppskattas mycket. :-)



Stina är helt med på noterna! :-)

I söndags när vi gick upp så visade termometern på -14.7 grader. Brr! Men ute var det fantastiskt vinterväder och alla trädstammar, grässtrån och buskar var klädda i en frostig skrud. Otroligt vackert! Älvorna hann ta en sista dans innan de försvann i solskenet.



Stinas mormor kom över på söndagen och vi var på bröllopsmässa för att få lite inspiration inför den stora dagen. Det är jättekul att gå runt och kika men jag kan inte låta bli att lite matt när jag ser alla detaljer och krusiduller som de vill kränga till alla i bröllopstankar. Jag är kanske tråkig men för mig är det viktigt att det inte blir för opersonligt. Risken är att det blir för mycket yta och för lite känsla. Hm, det är inget för mig!

Det händer ju inte så mycket i trädgården just nu förutom att komposten jobbar på och tar hand om resterna från köket. Men något som har inhandlats är juteväv till rodedendronbuskarna och till min tuja. Känns bra att de är skyddade mot den starka vårsolen.



Vårsolen hoppas jag kommer att skina på både mig och på er istället!


Kram och godnatt!


//ANKAN

söndag 4 januari 2009

Kyla

Hej!

Nu är det kallt, närmare bestämt -18 grader här hos oss. Härligt krispigt, frostigt, rivigt, kristalligt, och vintrigt!

Jag har varit på dagsvisit hos mina föräldrar i Uppsala idag över dagen. Trevligt! När jag körde hem på kvällen gick det i snigelfart för det var otroligt halt på de små landsvägarna, p.g.a. detta känns det skönt att vara hemma i tryggheten och snart vara på väg till sängen för sin så kallade skönhetssömn...!

Imorgon ser jag fram emot långpromenad med hundarna vilket kommer sitta fint efter marängsvissen (stavning?) som jag slevade i mig nu på kvällen.
Och nej, det är inte onyttigt med marängsviss, inte för själen...! Jag är alldeles len på insidan. Oj, oj, oj vad gott jag mår!


Källa: recept.nu

Tack och godnatt!

//ANKAN

måndag 3 november 2008

Tredje gången gillt...!

Hej!
Nu är första arbetsdagen avverkad efter en härlig långhelg. Jag passade på att kompa ut de fyra timmarna jag skulle ha jobbat i fredags. Ja, denna helg kom kylan på riktigt och i fredags kom det t.o.m. lite blötsnö. Natten mellan fredagen och lördagen hade vi hela -6,7. Det är då jag tittar ut över trädgården som är täckt av tjock frost och njuter av allt fluff runt buskar och i rabatter. Det ser liksom alldeles varmt och mysigt ut runt alla växter, som att de sover där under...!
När jag vaknade på söndagen tog jag på mig "hundkläder" direkt, tog ett stort äpple med mig och två förväntansfulla tjejer. Det var frostigt, soligt och klarblå himmel ute. Ni kan tänka er hur frukosten smakade när jag kom in igen efter en dryg timmes promenad...nybryggt kaffe och en ostsmörgås. Mmmmm!

Vilde och Tiger
Helgen har dock inneburit en del frustration, i allfall för min sambo. Som sagt gillrades fällan på nytt efter en första fritagning av vår hemlige gäst Kurt. I lördags var jordnötter och allt kokosfett som han hade som lockbete borta, detta utan att fällan lösts ut. Detta upprepade sig även på söndag morgon och vi förstod att vi hade med en listig en att göra...! Men så i morse, efter att fällan gillrats en tredje gång så satt hon där, vår andra besökare, en listig liten dam som slutligen fick namnet Mimmi.


Detta har inneburit ytterligare en fritagningsaktion idag nere vid Åbergs muséum(www.abergsmuseum.se).

Full fart ut i det fria. :-)


Denna plats är förutom ett bra ställe att släppa små söta möss vid även ett utmärkt utflyktsmål, speciellt för barn. Tarzankojan är grym.
Imorgon är det dags för näst sista gången av trädgårdsdesignkursen. Jag har kommit en bra bit på mitt skissande. Jag skall presentera det vid tillfälle. Förresten, är det någon av er som har erfarenhet av Häggmispel...? Det ser just nu ut att bli en sådan i en lite skuggigare del av trädgården.

Ha det bra så länge!

Kram ANKAN

söndag 26 oktober 2008

Lövstöld

Hej!

Tack för alla kommentarer! Det är så kul att höra vad ni tycker och tänker!

Nu är helgen snart slut men vi har verkligen haft en jätteskön helg och har hunnit med en hel del. Bland annat så har jag hunnit fixa en hel del i trädgården. Nu är alla rabatter ordentligt omstoppade med fluffiga höstlöv och nu är det upp till maskarna att göra sitt jobb. De ser så mysigt, varmt och ombonat ut i trädgården nu.

Löven från våra fruktträd räckte inte till så jag gick ut på allmänningen med kratta och lövkorg i högsta hugg och försåg mig med lönnlöv. Stöld? Detta medan jag ser att många av grannarna stoppar sina löv i plastsäckar och kör med dem till återvinningen...! Ja, det är en lite bakvänd värld vi lever i.

Det enda som återstår att göra i trädgården inför vintern är att ta in planteringsbordet och olivträdet i garaget. Det kunde visst bli minusgrader i den kommande veckan enligt väderleksrapporten.

Ha en skön vecka!


Kram ANKAN