måndag 14 juli 2008

Idag är jag glad för...

...att min lilla ettåriga dotter nu och under en tid framöver har möjlighet att äta färska bär i vår trädgård varje dag. Underbart!

Vi har ett fint körsbärsträd (eller egentligen är det väl ett bigaråträd, jag lär mig aldrig det där??) i trädgården som i år ger mycket skörd. När vi närmar oss trädet pekar hon och flaxar på som bara den för att få smaka de söta bären som vi delar med våra vänner skatorna!


Besök
För knappt en vecka sedan hade vi trevligt besök av min morbror och moster som jag inte träffat på länge. Man undrar då lite vart tiden tar vägen och varför det inte blir oftare man ses...det är ju dock extra mysigt när det då väl blev av. Det var fika på uteplatsen i skönt sommarväder. Tack kära ni för en fin eftermiddag! Den här svagt rosa rosen i den fina zinkkrukan fick vi av dem. Den står nu på matsalsbordet och gör sig jättefin där. Nu hoppas jag bara att jag lyckas hålla den vid liv så att alla knoppar får en chans att slå ut.



Imorgon vid den här tiden kommer det vara full aktivitet här i huset. För när dottern lagt sig så skall sambon och jag packa. Det är vandrarkängor, blöjor, hundselar, regnkläder, välling, böcker, varma koppen, kamerapryttlar, bajspåsar, kattmat (lilla Rakel skall få vara på pensionat), myggnät, lakan, tandborstar med mera, med mera som skall packas in i bilen. På torsdag morgon bär det nämligen av norrut till Grövelsjöns fjällstation (http://www.svenskaturistforeningen.se/) då vi skall iväg och vandra i några dagar. Även om vi inte är så långt norrut så skall det ändå bli underbart att återigen få njuta av de öppna vidderna, den friska luften och av fysisk aktivitet.


HJÄLP, någon äter upp våra äpplen!!

Jag ber alla äppelträdskunniga personer att nu spetsa öronen. Vem är det som har mage att sno åt sig både kost och logi i våra äpplen mån tro?


Så här ser det ut där våra gäster bor!!



Och så här ser en av gästerna ut (se på den nedre äppelbiten)!!

Det är ju jättetrist om vi i familjen blir av med alla äpplen p.g.a. denna lilla larv och hans/hennes släktingar. Är det någon som vet exakt vad det är och hur man möjligen kan bli av med inkräktarna...? Jag tar mycket tacksamt emot råd och tips.


Jag vill även skänka en liten hälsning från trädgårdens lilla "fairy" som stod så här kaxigt i kvällssolen idag och kikade ut över fågelbadets blanka vattenspegel. Kanske hon stod och funderade på vad hon skulle hitta på för bus här näst...?!



Avslutningsvis väljer jag att dela med mig av ytterligare ett trädgårdstips från tävlingen tidigare i sommar. Detta tips kommer från Ingela eller "Trollmor på pepparkaksvägen" som hon också kallar sig. Så här skrev hon:

"Som jag har försökt klura ut något bra trädgårdstips. Inte har jag kommit på något "traditionellt" så-gör-du-för-att-lyckas-och-få-det-att-växa-sig-fantastiskt-tips heller. Nä, mitt bästa tips blir helt enkelt att bara vara och njuta i trädgården. Om det så gäller att sitta/ligga bekvämt tillbakalutad och bara insupa alla underbara dofter och mysiga ljud, helst av humlekaraktär!Eller varför inte bara den där sköna och pirriga morgon/kvällspromenaden då det är alldeles stilla och rofyllt och bara nyfiket titta sig omkring för att upptäcka allt nytt som tagit fart och spirat sedan sist man kikade. Jag sparar det bästa till sist, nämligen att bege sig ut i trädgården med kameran i handen och bara sjunka in i grönskan och upptäcka alla små och stora världar genom kameralinsen. Det är lycka det!"

Jag vill även rekomendera Trollmors blogg å de varmaste. Är du nyfiken så klicka här: http://stumpatrollet.blogspot.com/>


Kram ANKAN

Ps. Tack förresten för alla trevliga och rara kommentarer. Det värmer. Ds.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Kul att du tittade in till mig i min blogg! Kom gärna tillbaka! :)

Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för liten gynnare som äter upp era äpplen, men plocka bort de som verkar vara angripna så fort ni kan, är nog det bästa (och mest ekologiska) rådet jag kan ge dig.

Hoppas att ni får en skön semestertur. Resten av min semester ska till större delen ägnas åt Trollmors trädgårdstips. Om jag nu kan låta bli att pyssla, bygga och fixa i trädgåren. Men det är ju å andra sidan en njutning det med!

Kram från Ronja!

Trollmor sa...

Så vackra och inbjudande bilder.
Det är gott att se de små, hur förtjusta de blir över att få smaka frukt och bär i trädgården.
De blir som små solstrålar!
Vad roligt att fara iväg till Grövelsjön. Jag kan tänka mig att det är vackert där nu, har bara varit där under vintertid.
Så jag ser med spänning fram emot dina foton :-)
Hoppas att ni får en fin och mysig tur!
Du får hälsa tillbaka till din lilla busa i trädgården, härlig är hon!
Kul att du länkade, tack för dina ord!
Kram och på återseende

Jessika sa...

Hej!

Här har det hänt massor medan vi varit borta. ÅH! Stina är så söt.

Vad inspirerande bilder och tips. Kom på att jag skall nog ha pil nere vid det så kallade trädgårdslandet och kanske göra en kompost av pil ( vi har ju skogen bakom, en enda stor komposthög där). Måste läsa vidare. Här badas det i brorsans pool och vi har varit två heldagar på aktion mamma och jag samt kusin och moster. Ett hett tips för dig som gillar gamla möbler, denna veckan varje år är det aktion i Gagnef mån-sön i olika byar.

Hoppas ni fått härliga dagar i fjällen. Ja, Jonas har väl tagit super vackra bilder som vanligt. Stora kramar från familjen och mej.
Jessika

Hem och Lycka sa...

Hej hej! Vilken mysig blogg du har! Blev nyfiken på älvan, vad kostade den? Försökte få fram pris på sidan men lyckades inte..

Trist med äpplena, har dessvärre inget tips men hoppas att ni får bort rackarna. kram!

Anonym sa...

Tråkigt med äpplena - men sådär tycker jag det har varit ibland om åren, man har fått in någon inkräktare som tar en stor del av frukten, och så nästa år är de borta. Hoppas inte för mycket blir förstört.
Låter trevligt med lite vildmarksliv!

Tack för trevlig läsning som alltid på denna blogg!

Susanne Lindén sa...

Hej!
Trevlig blogg du har. Många vackra bilder. Tråkigt med "inkräktarna" på äpplena.
Ha det bra!

Susanne

Hem och Lycka sa...

Tack för shoppingtipset angående din trädgårdsälva!

Marina sa...

tack för den gulliga kommentaren hos mig. Jag tittar in mer noggrant hos dig en annan dag. Måste ut i skuggan nu innan jag rinner bort.